EAST MAG
visma KASV klaudia kriva

Rozhodovanie študentky KASV: Učiť vs. programovať?

Klaudia Krivá je študentkou Košickej akadémie softvérového vývoja, ktorá je zároveň aj učiteľkou na gymnáziu na polovičný úväzok. Pripravila článok o tom, ako sa rozhodovala, či ostane popri práci na part-time učiť, alebo sa pripojí do Visma tímu na plný úväzok.

Vyučovať bola a ešte stále je pre mňa cenná skúsenosť. Pre študentov rada vytváram príjemnú až priateľskú atmosféru, ku ktorej mi radi pomáhajú. Taktiež je uspokojujúce vidieť, že to, čo ich učím, si zapamätajú a vedia využiť v živote aj napriek tomu, že známka z písomky nie je vždy jednotka. S kolegami učiteľmi sa snažíme odovzdať nielen teoretické znalosti ohodnotené známkami, ale hlavne informácie, ktoré vedia ľahko uplatniť v praxi. Navyše sa pri študentoch učím veľa aj ja. Okrem prehĺbenia znalostí z problematiky, ktorú vyučujem, som vnímala väčšiu empatiu a prijatie zo strany študentov. Povedala som si, že nepokračovať vo vyučovaní by bol veľký a náročný krok kvôli vzťahom, ktoré som si vytvorila, ale aj spomínaným skúsenostiam.

REKLAMA

Vízia stať sa programátorkou

Na školu KASV som sa však prihlásila s motiváciou uplatnenia v odbore ako programátorka. V  škole som sa naučila veľmi veľa a na mnohých projektoch sme sa ja aj moji spolužiaci správali ako full-stack developeri. Samozrejme, nemali sme ešte dosť skúseností, ale musím povedať, že v súčasnosti sa zo spolužiakov stali kvalitní developeri, ktorí sa na svojich stážach vo firmách naučili presne to, čo potrebovali. Som hrdá na to, že sme mohli tvoriť jeden kolektív a oceňujem všetky firmy zapojené do projektu IT Valley, ktoré nám poskytli svojich mentorov a venovali nám svoj čas. 

Ja som si vybrala vývoj mobilných iOS aplikácií a prijala som ponuku stáže vo Visme. Bola som rada, že som si mohla nechať vyučovanie v škole a dúfala som, že budem zvládať obidve profesie naraz. Bola som začlenená do menšieho tímu, ktorý pracuje na vývoji mobilných aplikácií používaných hlavne v severských krajinách. Potešila som sa, keďže som študovala v Dánsku a niekedy som sa stretla s užívateľmi, ktorí nám zanechali feedback v dánskom jazyku. Taktiež bolo príjemné spoznať nových ľudí z rôznych krajín cez Švédsko, Nórsko alebo Litvu. 

Vývoj aplikácie Visma Employee 

Najviac som ale ocenila to, ako som postupne, s podporou kolegov, naberala zručnosti a nachádzala súvislosti v spleti informácií, ktorá mi na začiatku vôbec nedávala zmysel. Vo veľkej miere k tomu prispel môj mentor Mišo Melich, s ktorým vyvíjame mobilnú aplikáciu Visma Employee. Aplikácia pre zariadenia s OS Android a iOS je určená pre našich kolegov. Používatelia si v nej môžu jednoducho prezerať svoje výplatné pásky, požiadať o dovolenku, PN, zapisovať dochádzku či požiadať o preplatenie cestovných a iných výdavkov. Aplikácia je využívaná najmä v škandinávskych krajinách, ale aj v košickej Visme. Mobilné aplikácie sú natívne, písané v Swifte pre iOS a Kotline pre Android, backend máme v .NET Core a hostujeme to celé na Amazon ECS v Docker containeroch. 

klaudia kriva visma

Počas posledného roka som si ale všimla, že sedím na dvoch stoličkách naraz. Na stáži vo Visme som premýšľala o prípravách na hodiny a na hodinách zasa o projekte. Nehovorím, že sa to nedá skĺbiť alebo zvládnuť, avšak pokorne priznávam, že mne sa to nedarilo na 100 %. Prišiel čas rozhodnúť sa, či takto pokračovať ďalej a vyučovať pár hodín do týždňa, alebo sa naplno venovať jednej profesii. Rada by som zhrnula výhody obidvoch. 

Impact vs. kariéra

Učiteľstvo: Impact na mladých ľudí. Vyučovanie nielen vedomostí, ale aj mentoring v osobnostnom raste. Štúdium problematiky tak, aby som ju vedela vysvetliť (prehĺbenie informácií). Možnosť prinášať inovatívne nápady a metódy. Vidieť rásť študentov. Letné prázdniny. (haha) 

A čo programovanie? Kariérny rast. Práca na medzinárodných projektoch. Spoznávanie ľudí z iných kultúr a krajín. Práca na jednom projekte „do hĺbky“. Excelovanie v jednej technológii a poznávanie svojich limitov. V neposlednom rade je to práca v tíme. 

Nechcem sa vyhnúť ani téme platu. Je známe, že programátori vo všeobecnosti zarábajú viac než mnohé iné odvetvia a môže sa zdať, že každý by si radšej vybral programátorstvo práve kvôli tomu. Verím však, že ľudia si radšej vyberú to, čo ich zaujíma a teší a uprednostnia to pred vidinou peňazí, za ktoré si pravú radosť a uspokojenie nekúpia.

Takto som sa snažila rozlíšiť svoje povolanie aj ja a v mojej súčasnej situácii som dospela k výsledku – programovanie. Úprimne si myslím, že sa mám momentálne sústrediť na naberanie nových znalostí naplno, aby som mohla ešte kvalitnejšie vyučovať iných a odovzdávať prax, ktorú, dúfam, počas nasledujúceho obdobia získam.

Ak by sa mi ale v budúcnosti naskytla príležitosť vyučovania na pár hodín popri práci, určite by som ju zvážila. 

Článok pripravila Klaudia Krivá, Visma.

Pridajte komentár