stastna zena

6 tipov, ako sa naštartovať v novom roku

Vianočné sviatky aj príchod nového roka sú za nami, oddych od práce sa zišiel každému. Postupne však musíme prechádzať späť do pracovného života, ktorý sa v dôsledku pandémie v roku 2020 úplne pozmenil. Aj začiatok roka 2021 strávime na home office v pohodlí domovov. O to horšie sa však môže nabiehať do práce… Ako sa naštartovať v novom roku, aby sme zvládali kariéru aj osobný život z domu? Prečítajte si našich 6 tipov.

1. Vstávajte skôr

Aj keď to možno veľa ľudí nechce počuť, je to pravda. Skoro každý úspešný človek vstáva skoro ráno a dopraje si chvíľu pre seba ešte predtým, ako vhupne do denného programu.

Skúste aj vy vstávať skôr, napríklad o polhodinu, naraňajkujte sa v pokoji alebo si zacvičte. Oddelíte tým trochu aj čas, ktorý je váš súkromný a inokedy by ste ho strávili prípravou na celý deň, od pracovného času, keď si sadnete doma k počítaču. To je rovnako dôležité pre to, aby ste sebe a svojmu organizmu nastavili pravidelný režim pre udržanie work-life balance počas home office. Nezačínajte ráno s mobilom v ruke sledovaním, čo všetko ste počas noci zmeškali.

skore ranne vstavanie

2. Plánujte

S udržiavaním domácej rovnováhy medzi prácou a vami súvisí aj plánovanie. Nájdite si pre vás najvhodnejší spôsob – klasické písanie zoznamu či rôzne To Do List aplikácie – a rovnako si značte dôležité termíny.

Stačí možno aj obyčajný Google Kalendár, ktorý si zazdieľate s partnerom. Budete tak vidieť, kto má kedy čas, prípadne si viete navzájom pomocou kalendára pripomínať úlohy, na ktoré by ste nemali zabudnúť. azdieľate s vašou polovičkou.

Plánujte si denné, týždenné či mesačné tasky (spôsob je už na vás) a nezabudnite si ich po uskutočnení škrtať zo zoznamu. Aj ubúdajúce úlohy vedia byť správnou motiváciou, ako sa naštartovať a dokončiť, čo je potrebné.

to do list

3. Prioritizujte

Pri plánovaní myslíte na to, čo naozaj potrebujete splniť do istého termínu a čo má čas. Platí to na pracovné aj súkromné záležitosti. Prioritám sa venujte naplno – neodbiehajte k iným mailom či správam a snažte sa plne fokusovať len na váš task. Je náročné plne sa venovať len jednej veci, ale bude splnená na 100 % a aj omnoho skôr.

Počas home office je sústredenosť na jednu úlohu o čosi komplikovanejšia, preto nepodceňujte svoje domáce pracovisko. Ak máte priestor, nájdite si kútik, kde budete môcť nerušene pracovať. Ak je pre vás už váš kútik okukaný a nepodnecujúci, nájdite si chvíľku a redizajnujte ho – kúpte si novú stoličku, otočte ho opačným smerom, pridajte si do zorného poľa dekoráciu, na ktorú sa budete pozerať.

4. Pohyb

Zdravý životný štýl nie je len o väčšom množstve zeleniny a dostatku vody. Je aj o pohybe, ktorý potrebujete na rozhýbanie svalov, obzvlášť pri sedavom zamestnaní. Navyše, prítomnosť chladničky a kuchyni počas home office vie byť veľkým lákadlom a zároveň strašiakom všetkých, ktorí si chcú udržať líniu.

Na podporu imunitu je pohyb potrebný, preto sa snažte venovať každý deň napríklad aspoň 30 minút chôdzy. Nájdite si svoj režim – ráno pred prácou vás prechádzka môže naštartovať, po práci si vďaka nej môžete oddýchnuť. Doprajte si cez víkend výlet do prírody a ak máte chuť, cvičte, vaše telo sa vám odmení.

muz s mobilom

Navyše, pohybová aktivita dáva priestor pre vaše myšlienky. Možno vonku na čerstvom vzduchu prídete na jednoduché riešenie pracovného problému. Nakopnutie sa k pohybu je teda aj spôsobom, ako sa naštartovať k práci.

5. Vypínajte prácu

Táto rada síce môže pôsobiť, že má opačný účinok ako názov článku, no oddych a relax sú dôležitou súčasťou nášho života a sú faktorom, ktorý vplýva na naše fungovanie.

V dnešnej dobe trpí veľké množstvo ľudí pocitom nenahraditeľnosti – len na nich stojí všetka práca, ktorú musia vykonať a nevedia si predstaviť, že svet sa točí ďalej. Ale je to tak – točí sa svet aj vaša inštitúcia vie fungovať bez vás. Čím skôr si to uvedomíte, tým ľahšie si doprajete potrebné voľno a relax.

O to viac to platí počas home office, keď sa váš domov stal zároveň vaším pracoviskom a môžete kedykoľvek, len tak, „či náhodou” kontrolovať pracovné záležitosti a maily. Nerobte to. Aj počas home office vypínajte počítač a snažte sa fungovať tak, ako keby ste do svojej práce naozaj chodili. Pomôže vám to zachovať si rovnováhu aj zdravý odstup od práce.

domaca zabava

6. Myslite na seba

Ľudský organizmus nie je nastavený tak, aby vedel dlhodobo fungovať 24/7. Už v bode číslo 5 sme spomenuli, že je dôležité vypínať si prácu a počítač. Namiesto toho venujte čas sebe – sebarozvoju, vzdelávaniu, socializácii (samozrejme, online) či akémukoľvek hobby, ktoré vás baví a napĺňa.

Pretože aj psychohygiena v akejkoľvek podobe je spôsob, ako sa naštartovať k práci. Práve pri iných aktivitách, ako pri práci samotnej, nám totiž napadajú kreatívne riešenia.

* pôvodný článok Ako sa nakopnúť publikovaný 30. 12. 2019

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár