EAST MAG
Peter Dolina
Peter Dolina (vľavo) a Eduardo Martinez, Senior Director of Digital Commerce (vpravo) na Vision Expo v Las Vegas, kde prezentovali produkt ABB Verify.

Peter Dolina z ABB Solutions Slovakia: Za úspechom firmy stojí jeho láska ku Košiciam

„Mal som obrovské  šťastie, že som našiel dôveryhodných, kreatívnych a usilovných ľudí.“ 

Vybudovať z ničoho úspešnú firmu, ktorá v súčasnej dobe disponuje platformou stojacou za takmer 20-percentami všetkých očných vyšetrení a produktov na korekciu zraku v USA, chce nielen guráž a šťastie, ale i čosi navyše. Petrovi Dolinovi sa to podarilo najmä vďaka skvelému prístupu k zamestnancom, láske k rodisku a skvelej intuícii. V roku 2014 založil spoločnosť Affinity Analytics, ktorú môžete po úspešnej akvizícii poznať pod názvom ABB Solutions Slovakia.

Čo bolo vo Vašom prípade hlavným dôvodom, prečo ste sa rozhodli založiť si vlastnú spoločnosť a vôbec začať s podnikaním?

Na ľuďoch, ktorých poznám a ktorí založili svoje vlastné spoločnosti, som si všimol, že hoci im trvalo zorganizovať svoj biznis a doladiť ho tak, aby zodpovedal špecifickej potrebe, zvyčajne sledovali svoj osobný cieľ, ktorý ich od začiatku motivoval a nevyhnutne sa nemusel zhodovať s cieľom samotného biznisu. Niečo takéto lákalo aj mňa. Bolo to jednoduché – chcel som nájsť dôvod, prečo častejšie cestovať na Slovensko, najmä do Košíc. Uvedomujem si, že to môže znieť hlúpo, najmä pre niekoho, kto už v Košiciach žije, ale ja som o tom sníval.

Prečo? Čo Vás spája s Košicami natoľko, že pre Vás sú také dôležité?

Narodil som sa v Košiciach a žil som tu pred Nežnou revolúciou. Zmesou šťastných i nešťastných náhod a odhodlania mojich rodičov sme v roku 1987 odišli z Československa a nakoniec sme sa usadili v Spojených štátoch. Z Košíc som teda odišiel ešte ako chlapec a po dvoch rokoch som do USA prišiel už ako tínedžer, torého hodili do života na strednej škole. Počas tohto búrlivého obdobia a života utečenca sa z mojej identity akoby niečo vytratilo. Niečo, s čím som sa nebol pripravený rozlúčiť. Čím viac sme sa od Slovenska vzďaľovali, tým viac mi chýbalo.

Nemali ste možnosť chodievať sem už ani na návštevy?

Našťastie sme po revolúcii mali možnosť navštevovať Košice každé dva roky. Tieto návštevy som si cenil a nevedel som sa dočkať, kedy sa znova vrátim. Roky sa zmenili na dekády, po absolvovaní vysokej školy som nastúpil do práce, no túto túžbu som stále nosil v srdci (a navštevoval Slovensko vždy, keď sa dalo).

Kde a kedy sa vo Vás zrodila túžba podnikať?

Mať vlastný biznis bolo mojím paralelným snom. V Spojených štátoch som bol súčasťou viacerých startupov a niekoľkokrát som si skúsil založiť vlastnú firmu. Bolo to obdobie pokusov a omylov. Asi skôr omylov. Rozhodne som veľakrát zlyhal. Cítil som sa veľmi demotivovane, najmä keď som sa porovnával s rovesníkmi, ktorým sa zdanlivo iba darilo. Dnes svojim deťom hovorím, že na ceste za úspechom človek často naďabí na zlyhanie, a že každé zlyhanie nás toho naučí viac ako úspech. Ale v dvadsiatke a tridsiatke mi každé zlyhanie pripadalo ako posledná nádej na „dobrý” život, ktorú som premárnil.

Kedy sa to zmenilo?

Po tom, ako som odišiel z firmy, ktorá outsourcovala softvérový vývoj do Vietnamu, som sa rozhodol, že ak sa mi naskytne príležitosť urobiť niečo podobné, urobím to na Slovensku.

Príležitosť založiť si biznis na Slovensku sa objavila v roku 2012, keď ma priateľ oslovil s myšlienkou softvérovej platformy, ktorá by zbierala a analyzovala spätnú väzbu koncových zákazníkov. O tejto téme som síce vedel len veľmi málo, ale zdala sa mi zaujímavá a dôveroval som priateľovmu úsudku. A rozhodol som sa dať šancu svojmu kombinovanému snu – mať svoj biznis a zároveň tráviť čas na Slovensku.

Musel to byť tenký ľad, keďže to pre Vás nebola oblasť, v ktorej ste sa orientovali…

Bolo to prinajmenšom zaujímavé. Začal som si hľadať stážistov (študentov softvérového vývoja) a pustili sme sa do toho. S myšlienkou, o ktorej som vedel málo, písaním softvéru v programovacom jazyku, ktorý som nikdy nepoužíval, a s malým tímom študentov, ktorých som osobne nikdy nestretol (a ani som nemal stretnúť tvárou v tvár najbližší rok). Považoval som to však za vzrušujúce, no keď sa za týmto obdobím obzriem teraz, pripadá mi to prinajmenšom bláznivo.

No podarilo sa a stojíte za úspešnou spoločnosťou. Čím je podľa Vás predovšetkým výnimočná? 

Vyrastal som v 90. rokoch 20. storočia a na začiatku nového milénia. Videl som, ako sa naši priatelia a rodina rozptýlili po celej Európe. Ich príležitosti boli na Slovensku obmedzené pre ekonomickú nestabilitu zapríčinenú premenou z plánovanej ekonomiky na trhom riadenú ekonomiku, a oddelenie sa od Českej republiky. Mojím cieľom bolo a stále je tvoriť spoločnosť, ktorá vytvára finančné príležitosti pre zamestnancov na Slovensku, pričom poskytuje zdravé a zábavné prostredie. Chcel som, aby vznikol jedinečný slovenský podnik, ktorý bude vytvárať príležitosti na Slovensku bez toho, aby rozdeľoval rodiny a nútil ich sťahovať sa do iných krajín.

Čoho ste sa chceli naopak vyvarovať? 

Rozhodne som nechcel byť len ďalším outsourcovým obchodníkom, ktorý vyťahuje z rukáva jeden projekt za druhým. Takú prácu som robil v Ázii a vedel som, že bola založená na nízkych platoch a získavaní čoraz väčšej pracovnej sily. Nechcel som, aby môj tím pracoval v takých podmienkach. Od prvej chvíle som vedel, že musíme mať aj produkt, nielen službu. Potrebovali sme dostatočne stúpajúci zisk na to, aby sme mohli investovať do nášho tímu a do toho, aby sme rástli.

Ako sa Vám to podarilo?

Nemal som externé financovanie rizikového kapitálu, ani masívny zverenecký fond. Vývoj som musel financovať ja sám a potom ho reinvestovať z našich predajov. Produkt so softvérovým obchodným predplatným modelom (softvér ako služba) nám to umožnil. Verím, že druhým aspektom, ktorý zaručil nášmu biznisu úspech, boli ľudia – náš tím a naši zákazníci. Mal som obrovské šťastie, že som našiel dôveryhodných, kreatívnych a usilovných ľudí v Košiciach a ich okolí.

Hovoríte, že základom boli ľudia. Môžete to trošku rozviesť?

Moji prví kolegovia sa naozaj chopili sna vybudovať spoločnosť od nuly. Spoločnosť, v ktorej by pracovali s hrdosťou so svojimi priateľmi. Hoci let zo Spojených štátov trvá viac ako 24 hodín, investoval som, aby môj tím navštívil USA a americkí klienti zase Slovensko. Moje jazykové schopnosti mi otvorili mnoho príležitostí, takže mi záležalo, aby sa slovenskí kolegovia naučil kvalitne po anglicky. Keď začínali, každý dostal Amazon Kindle, e-učebnice a hodiny angličtiny, ktoré si objednal. Moje úsilie bolo odmenené, keď naši americkí klienti dostali šancu konverzovať s naším tímom vo vychytených košických pivárňach. Košice patria aj vďaja nášmu tímu medzi najobľúbenejšie výlety, aké kedy absolvovali. Členovia nášho tímu často navštevovali Spojené štáty, aby získali nové poznatky v oblasti starostlivosti o zrak a o najnovších cloudových a messaging technológiách. Veril som, že na to, aby sme uspeli, je potrebná neustála inovácia a prinášanie nových produktov na trh, v opačnom prípade si nájdu nové pracovné príležitosti a naši zákazníci iné firmy, ktoré ich podporia.

Do roku 2012 ste mali len jeden produkt, a to prieskumnú platformu. Potom sa to však začalo pomerne rýchlo meniť…

Presne tak. Do roku 2016 sme vybudovali automatizačné boty na prehľadávanie zabezpečených webových stránok, jazykové analyzátory, škálovateľnú infraštruktúru na AWS EC2, Twilio SMS, Twilio IVR messaging, hromadnú e-mailovú platformu s Amazon SES. Rástli sme spoločne s Amazon AWS a v rámci neustáleho vzdelávania sme sa zúčastnili konferencií v Las Vegas, Londýne i v Amsterdame. Do roku 2018 sme spustili službu na spracovanie pohľadávok z poistenia zraku, ktorá mala na toto odvetvie obrovský vplyv. Do roku 2020 prešlo v Spojených štátoch našou platformou takmer desať percent všetkých vyšetrení zraku, predpisov dioptrických okuliarov a kontaktných šošoviek.

Aká je z Vášho pohľadu budúcnosť firmy? Čo bude nasledovať?

Veril som, že raz príde deň, keď sa moja spoločnosť pridruží k väčšiemu americkému korporátu a bude zohrávať dôležitú úlohu v prinášaní ďalších príležitostí na Slovensko. Vedel som, že na to, aby som to dosiahol, musím vybudovať firemnú kultúru, ktorá bude dostatočne sebestačná na to, aby fungovala bezo mňa, a bola kompetentná v komunikácii s Američanmi na základe ich vlastných podmienok.

V auguste 2020 sme sa akvizíciou pridružili k spoločnosti ABB Optical Group, ktorá je najväčším distribútorom kontaktných šošoviek a najväčším nezávislým laboratóriom očných šošoviek v Spojených štátoch. Napriek tomu, že ako spoločnosť vyvíjame softvérové produkty, zároveň pracujeme v priemysle, ktorý sa zaoberá starostlivosťou o zrak. To, že nás získal jeden z najväčších akciových partnerov v priemysle, pre nás znamená viac príležitostí.

V čom sa akvizícia odrazila najvýraznejšie?

Od akvizície vzrástol počet našich zamestnancov o sto percent, a to za menej než osemnásť mesiacov. Predstavili sme nové produkty a rozšírili náš trh v Spojených štátoch. Dnes už prechádza cez našu platformu takmer dvadsať percent všetkých očných vyšetrení a produktov na korekciu zraku, čo predstavuje viac ako dvadsať miliónov pacientov v USA.

Hoci budúcnosť nedokáže predpovedať nikto, pevne verím, že máme neuveriteľnú príležitosť a – ako sa hovorí – to najlepšie nás ešte len čaká.

Pridajte komentár