EAST MAG
ako písať rýchlejšie

13 tipov ako písať rýchlejšie

Písanie žerie strašne veľa času. Ak to nechcete odfláknuť nejakým 300-slovným príspevkom, samozrejme.

Čo s tým? Pripravil som si pre vás niekoľko tipov, ako tvoriť skvelé články za polovicu času. Tak poďme na nich.

#1: Ujasnite si, prečo chcete tvoriť obsah

Písanie je náročná práca. Možno nie tak náročná ako rúbanie dreva, ale stále náročná.

Ak nemáte silnú motiváciu, tak sa písaniu budete vyhýbať. Namiesto tvorby obsahu budete len scrollovať Facebook. Alebo si čítať články na internete a tváriť sa, že robíte „research“.

Ak chcete tvoriť články, musíte poznať dôvod, prečo to robíte. To vám dá presne tú motiváciu, ktorú potrebujete – vnútornú motiváciu.

Niekoľko dôvodov, ktoré vás inšpirujú k tvorbe obsahu:

  • zviditeľnite svoje meno a značku
  • rozšírite svoju databázu email kontaktov (práve táto skupina ľudí budú vaši najlepší klienti)
  • čím viac zaujímavého obsahu máte, tým viac ľudí sa na váš web dostane (vďaka hľadaniu cez Google)
  • keď bude váš obsah kvalitný môžete písať hosťovské články pre iné blogy (to prináša spätné odkazy, návštevnosť, publicitu)

#2: Veci, ktoré musíte mať predtým, než začnete tvoriť „bombový“ obsah

Nemôžete písať zaujímavé články, ak nemáte čo povedať. Ak by som sa neživil písaním, tak by som tiež nepísal článok o tom, ako tvoriť rýchlejšie.

Na to, aby ste vytvorili zaujímavý článok potrebujete predovšetkým 3 veci:

1. Know-how. Ak neviete o vašej téme napísať najlepší článok na slovenskom internete, tak sa do toho ani nemusíte púšťať.

2. Motivácia. O tomto som už hovoril v bode vyššie.

3. Výdrž. Dobrý článok sa nepíše 30 minút a úspešný obsahový marketing je častokrát len o tom, či pri ňom ostanete dostatočne dlho na to, aby priniesol ovocie.

#3: Veľa čítajte, premýšľajte a zažívajte

Čudujete sa, že niektorí ľudia sú továrňou na nápady, pričom vám robí problém vymyslieť tému pre nový článok?

Nemôžete čakať, že vymyslíte niečo originálne, pokiaľ stále rozmýšľate ako zvyšok davu.

Úžasným spúšťačom kreativity je čítanie kníh, článkov a blogov. Každý veľký spisovateľ bol aj vášnivým čitateľom.

„Ak chcete byť dobrým spisovateľom, musíte robiť dve veci nad všetko ostatné. Čítať veľa a písať veľa.“  – Stephen King

Zaujímajte sa o všetko, nie len o váš odbor. Prečo? Lebo ak si čítate o rôznych oblastiach života, tak sa vám tie veci raz pospájajú.

Niekoľkokrát sa mi stalo, že som objavil zaujímavý článok, ktorý vôbec nesúvisel s marketingom, ale vďaka nemu som získal inšpiráciu pre niečo nové a originálne.

Ľudia, ktorí majú o čom písať, majú vždy aj o čom hovoriť. Môžu byť aj introverti, ale ich myseľ je neustále v pohybe.

#4: Začnite osnovou

Stalo sa vám niekedy, že ste pri písaní stratili motiváciu, lebo ste nevedeli ako ďalej?

Verím, že áno. Mne sa to stávalo bežne.

Riešenie?

Pred písaním sa nad témou článku poriadne zamyslite a pripravte si body, o ktorých chcete hovoriť. Ja to robím tak, že si najprv napíšem podnadpisy článku. To mi pomáha „nestratiť niť“ a vidieť celý proces písania ako menej náročný.

#5: Pripravte si podklady (fakty, štúdie, príbehy, citáty a čokoľvek iné)

Ak chcete o nejakej téme písať, musíte sa v nej najprv vyznať. Ak na danú tému práve nie ste odborník, to ešte neznamená, že o tom nemôžete napísať dobrý článok.

V čase, keď som písal článok o najlepších WordPress pluginoch som nebol žiadnym odborníkom na WordPress. Bol som len obyčajný použivateľ, ktorý si o WordPress pluginoch veľa naštudoval a potom ich vyskúšal.

Viete, čo robí môj blog odlišným od väčšiny blogov? Dôkladná príprava a research (v slovenčine je to vraj rešerš, ja to volám „zbieranie použiteľných informácii zo všetkých možných zdrojov“).

#6: Píšte a až potom upravujte

Dolaďovať štýl a gramatiku po každej vete je nezmysel. Náš mozog sa vie sústrediť len na jednu vec a prepínanie medzi písaním a upravovaním, je pre neho zbytočná záťaž.

Predstavte si, že vás „kopne múza“ a vy ste v spisovateľkej mánii. Fantázia vám pracuje na plné obrátky, slová sa len tak hrnú. A zrazu to celé zabijete tým, že chcete do prechádzajúcej vety pridať mäkčene alebo čiarky.

Trochu hlúpe, nie?

V roku 2001 Dr. David Meyer viedol štúdiu o multitaskingu – čiže o robení viacerých vecí naraz. Z výsledkov odhadol, že pri robení 2 komplexných činností v rovnakom čase sme až o 40% menej produktívni.

Takže najprv si napíšte koncept a až potom sa pustite do prepisovania. Nepreskakujte z jednej činnosti na druhú.

Tip: 35 tipov pre úspešné blogovanie nájdete tu.

#7: Naučte sa ťukať do klávesnice rýchlejšie

Ak to s obsahovým marketingom (alebo blogovaním) myslíte vážne, tak by ste mali zapracovať aj na rýchlosti, akou dostávate slová z hlavy na PC obrazovku.

Nemusíte písať všetkými desiatimi.

Rozloženie prstov na klávesnici (zdroj obrázka: strojopisonline.sk)

Ja napríklad vôbec nedodržiavam predpísaný prstoklad, no napriek tomu píšem rýchlejšie ako drvivá väčšina ľudí. Pravdepodobne preto, že som vyrastal na internete, myslím si.

Priemerný používateľ PC napíše 41.4 slov za minútu (zdroj). Samozrejme, nehovoríme o písaní článkov alebo knihy, skôr o prepisovaní textu alebo o chatovej komunikácii.

Pri písaní strávite najviac času tým, že sa snažíte formulovať svoje myšlienky. Ak je ale rýchlosť vášho písania na klávesnici pod priemerom, strávite zbytočne veľa času ťukaním do klávesnice.

Naučiť sa písať rýchlo na klávesnici síce stojí nejaký ten čas, ale radikálne to zvýši vašu produktivitu.

Tip: Na internete existujú rôzne nástroje, kde sa to dá naučiť. Ak chcete písať po slovensky, tak pre vás bude pravdepodobne najlepší ten od strojopisonline.sk.

#8: Písanie je práca na každý deň

a) Píšte každý deň (a určte si ciele)

Ak to myslíte s písaním vážne, toto bude pre vás asi to najdôležitejšie z celého článku. Nič nie je horšie ako veľký bloger alebo spisovateľ, ktorý stále odkladá písanie.

Ak sa chcete živiť písaním, píšte.

Ak to s tvorobu obsahu myslíte vážne, posaďte sa k počítaču a konečne začnite. Zaviažte sa k tomu, že napíšete každý deň aspoň 500 slov. Za mesiac to je 15 000 slov.

Z toho môžete mať 2 hodnotné články pre svoj blog každý týždeň. Okrem toho budete mať 2 články mesačne, ktoré môžete (a mali by ste) publikovať na iných stránkach výmenou za publicitu a odkaz na váš web.

Vydržte toto tempo 12 mesiacov a zaručene budete patriť medzi tých najlepších slovenských blogerov.

Píšem len vtedy, keď mi príde inšpirácia. Našťastie prichádza o deviatej každé ráno. – William Faulkner

b) Pracujte v rovnakom čase

Hovorí sa, že zvyk je železná košeľa. Keď chcete byť v písaní naozaj úspešný, musíte ho brať ako prácu.

Určte si koľko hodín denne chcete písať a píšte tak každý deň.

Ale nielen to. Určte si aj  o koľkej chcete písať. Prečo by ste to robili?

Lebo ak na niečo nemáte pevne vyhradený čas, je veľmi pravdepodobné, že sa ku tomu nedostanete. Z rovnakého dôvodu tak veľa fitness maniakov a kulturistov chodí do posilňovne v rovnakom čase.

Experimentujte a zistite, kedy ste najviac produktívny. Väčšina spisovateľov a blogerov píše ráno. Existujú ale aj nočné sovy, napríklad Tim Ferriss, ktorý najradšej píše okolo polnoci.

Na pravidelnú tvorbu obsahu potrebujete plán a stály pracovný čas. Iba tak dosiahnete takú disciplínu, že budete mať silu písať, aj keď sa vám nebude chcieť.

Poznámka: Ja som na voľnej nohe a preto môžem písať vtedy, keď som najproduktívnejší. Pre mňa je to niekedy od 9:30 do 12:00.

Ak chodíte do zamestnania alebo máte aj iné povinnosti (napríklad deti), tak takúto voľnosť nemáte. Väčšina úspešných blogerov a spisovateľov v tomto prípade odporúča vstávať o 2 hodiny skôr alebo ísť spať o 2 hodiny neskôr. Je to ťažké, ale ak to myslíte vážne, tak sa vám to oplatí.

#9: Ako sa sústrediť na písanie a nenechať sa vyrušiť hlúposťami

a) Odstrihnite všetko, čo vás vyrušuje

Neexistuje vec ako sústredená pozornosť. Každé sústredenie je len nedostatkom rušivých vplyvov. Aspoň takto to hovorí Jon Morrow, jeden z najuznávanejších blogerov na svete.

Pre blogera nie je nič horšie ako písať so zapnutým Facebookom a pritom čakať na telefonát od priateľov.

Keď pracujete, pracujte. Nenechajte sa rušiť.

Žiadny Facebook. Žiadny telefón na dosah ruky. Myslím to vážne, tieto veci zabíjajú vaše sústredenie.

Zatiaľ sme sa zaoberali len vecami, ktoré sú plne pod vašou kontrolou. Teraz si dajme niečo ťažšie:

b) Ako si to poriešiť s rodinou

Ak práve nepracujete v nejakej marketingovej agentúre, kde máte na starosti tvorbu obsahu, tak je veľmi pravdepodobné, že budete písať doma. A tu sa veci trochu zamotávajú:

Pre mňa je písanie tá najdôležitejšia aktivita pre moje podnikanie. Ak píšem, tak mi rastie návštevnosť, databáza kontaktov a v neposlednom rade tržby. Ak nepíšem, nič nerastie.

Keďže ale nechcem stráviť život s rukami na klávesnici, snažím sa čo najskôr spraviť to, čo musím a potom sa venovať iným veciam (napríklad rodine). Takto som to vysvetlil aj manželke a tá to rešpektuje. Väčšinou.

ako písať rýchlejšie

c) Písať s hudbou alebo bez hudby?

Až donedávna som si myslel, že sa mi najlepšie píše, keď je úplne ticho. Vtedy som sa vedel najlepšie sústrediť na tok slov v mojej hlave.

Skúšal som pracovať aj pri mojej obľúbenej hudbe, ale veľmi rýchlo som zistil, že to nie je dobrý nápad. Najrušivejšie na hudbe sú pre náš mozog slová, ktoré musí spracovať. Aspoň to takto má väčšina ľudí.

Potom som vyskúšal Spotify playlisty na sústredenie. Odvtedy pri písaní článkov nájčastejšie počúvam playlisty Mellow Beats a Brain Food.

(Samozrejme, Spotify sa oplatí používať len ak si platíte prémiovú verziu. S reklamami vo verzii zadarmo vám písanie pôjde na nervy.)

Jedna z mnohých štúdii: Washingtonská univerzita robila výskum, pri ktorom sledovali, aký vplyv bude mať klasická hudba na pozornosť pri hľadaní chýb v textoch. Skupina ľudí, ktorí pri upravovaní textu počúvali jemnú klasickú hudbu zachytili až o 21% viac chýb (zdroj).

d) Zvoľte si vhodné pracovné prostredie

Nájdite si také pracovné prostredie, kde bude čo najmenej rušivých vplyvov.

Zatvorte za sebou izbu a dohodnite sa s blízkymi, nech vás vyrušujú len v stave núdze. Môžete tiež vyskúšať aj coworking, keďže práca z domu nie je pre každého.

Mnoho ľudí si predstavuje blogera ako niekoho, kto sedí so svojim Macbookom v útulnej kaviarni a pri písaní srká latté. Práca v kaviarni je veľmi dobrým spestrením, ak máte s písaním už nejaké skúsenosti.

Ak ale ešte len začínate, bude vás to pravdepodobne príliš rozptyľovať.

#10: Stanovte si deadline

Neexistuje lepšia pôda pre prokrastináciu (odkladanie dôležitých vecí) ako si nestanoviť deadline.

Priznajme si to, sme lenivé tvory. Preto je nutné stanoviť si presný dátum, dokedy chcete svoj cieľ dosiahnuť.

Parkinsonov zákon hovorí: Každá práca trvá presne toľko, koľko času na ňu máme. Viac sa o ňom dozviete v tomto článku.

#11: Doprajte si rozumné prestávky

Nikto nedokáže pracovať niekoľko hodín bez prestávky a udržať si rovnakú kvalitu práce. Jednoducho to nie je možné.

DeskTime, aplikácia na meranie času a vyššiu produktivitu, skúmala návyky jej najproduktívnejších použivateľov. Zistili, že 10% ich najproduktívnejších použivateľov pracuje takto:

52 minút práce a potom 17 minút oddychu. V článku o tejto štúdii sami hovoria, že je to veľmi podobné populárnej Pomodoro technike, o ktorej si teraz trochu povieme:

Techniku s názvom Pomodoro vynašiel Francesco Cirillo. Počas jeho štúdia zistil, že najlepšie sa mu učilo, keď sa plne sústredil na danú činnosť po dobu 25 minút a následne si spravil 5-minútovú prestávku.

Po 4 takýchto cykloch, teda po 4 pomodorách nasleduje dlhšia prestávka, ktorá má 15-30 minút.

Tip: Ak používate Chrome, tak vám odporúčam rozšírenie Strict Workflow. Toto a ďalšich 10 skvelých rozšírení do Chrome nájdete tu.

#12: Pite kávu

Pravdepodobne každý článok, ktorý som kedy napísal, bol podporený šálkou kávy.

Jeden z najlepších marketérov na Slovensku, Jaro Dodok, má vo svojej prezentácii 7 kľúčových princípov content (obsahového) marketingu.

Prvé 3 princípy sú:

1. Pite kávu

2. Píšte s nadšením

3. Rýchlo publikujte

Káva nielen že dobre chutí, ale ešte má aj skvelé účinky na produktivitu a kreativitu (3 vedecké štúdie nájdete tu).

Profesionálny tip: Píšte články s klasickou hudbou v ušiach a kávou na stole. Mne sa to potvrdilo ako úplne skvelá kombinácia.

#13: Delegujte prácu

Ak ste sa dostali do bodu, že blog je dôležitou súčasťou vášho podnikania, potom je čas zamyslieť sa nad delegovaním práce.

Blog, ktorý vám získava klientov a v konečnom dôsledku platí účty si toho vyžaduje veľa:

► pravidelné pridávanie nových článkov

► zháňanie relevantných faktov, výskumov a prípadových štúdii (aby mali články lepšiu kvalitu)

► hľadanie / vytváranie obrázkov ku článkom

► riešenie technických problémov (ktoré prídu, verte mi)

► propagovanie článkov na sociálnych sieťach

► niekto sa musí starať aj o SEO (odporúčam len pre už populárne blogy, ktoré chcú ešte viac)

► emailový marketing (písanie newsletterov, vytvorenie autoresponderov sekvencie, technické nastavenie toho všetkého)

► odpovedanie na emaily a komentáre

Blogovanie si vyžaduje viac času ako sa zdá. A ak sa vášmu blogu nechcete venovať 8 hodín denne, pravdepodobne si budete musieť nájsť niekoho, kto vám pomôže.

Ako delegujem ja?

Úprimne povedané, s delegovaním práce ešte len začínam. Zo začiatku som robil na svojom blogu všetko. Dokonca som si robil ešte aj obrázky pre články (cez nástroj Canva).

Po pár mesiacoch mi s obrázkami začala pomáhať moja manželka, ktorej to ide oveľa lepšie ako mne. Robí všetky prezentačné obrázky pre moje články a články mojich klientov. Okrem toho mi pomáha aj s hľadaním obrázkov do tela článku.

To mi šetrí niekoľko hodín týždenne a ja som jej za to veľmi vďačný. Grafické veci som mal poriešené, no hlavnou náplňou mojej práce je tvorenie obsahu.

Preto som hľadal niekoho, kto by mi pomohol so zbieraním informácii a písaním prvých konceptov. A našiel som.

Nakoniec som sa na spolupráci dohodol s mojim kamarátom, Rišom Záhumenským. Rišo síce nemá žiadne skúsenosti, no má snahu a túžbu sa zlepšovať. V podstate je v podobnej situácii, v akej som bol ja pred rokom a pol.

Odporúčané čítanie: Prestaňte si hrať na one man show a vytvorte si vlastný tím! (Peter Chodelka, internetový podnikateľ)

Som presvedčený, že vám tieto tipy pomôžu mať viac času, viac kvalitného obsahu a rozšíriť sieť vašich zákazníkov.

Viete všetko potrebné na to, aby ste sa stali mašinou na tvorbu článkov. Teraz ostáva už len to najťažšie…

… neskončiť pri čítaní a tieto tipy aj naozaj začať používať.

Tento článok vznikol v spolupráci s Vojkovsky.sk.

Pridajte komentár