EAST MAG

Mentoring – symbióza študenta, učiteľa a mentora

Práca v IT sektore so sebou prináša mnoho výhod, či už sú to šikovní kolegovia, dobré pracovné prostredie alebo mnohokrát zaujímavé benefity. Na druhej strane sa stále viac skloňuje slovné spojenie spolupatričnosť s ostatnými. Tá sa nemusí spájať iba s materiálnou alebo finančnou pomocou ľuďom a organizáciám, ktorí to najviac potrebujú. Niekedy to môže byť aj pomoc vo forme posúvania vedomostí a rád od našich kolegov a kolegýň budúcim generáciám. Celé sa to snúbi v slove mentoring.

Naša spoločnosť, podobne ako iné väčšie alebo menšie IT firmy, spolupracuje so šikovnými študentmi, školami, učitelmi, ktorí vedia motivovať a ukázať cestu. Aj v tomto konkrétnom prípade, kde som bol v úlohe mentora, to nebolo inak. Od polovice roka 2021 sme spolupracovali so Strednou odbornou školou priemyselných technológií Učňovská, Košice-Šaca, ktorá mala ambíciu zapojiť sa do 24. ročníka prestížnej celoslovenskej súťaže Festival vedy a techniky AMAVET 2021

Teenagers in classroom working on desktop computer

Nepredstavujme si to tak, že vybraný študent od nás dostane všetko nakódené a on sa pod to len podpíše. Musí to byť symbióza medzi študentom, učiteľom – zástupcom školy a samotným mentorom. Z pohľadu študenta je to skvelá príležitosť, keď sa mu venuje človek, ktorý má nielen technický background, ale aj reálne a praktické skúsenosti s prácou na projektoch. Poznáme to všetci – počas štúdia na strednej škole sme sa venovali fáze počiatočného investigovania, plánovania, správneho nastavenia priorít a možnosti testovania menej, nehovoriac o dokumentácii počas tvorenia projektu.

Presne takýto pohľad skúsenejšieho človeka – mentora môže výrazne pomôcť študentom, ktorí ak pochopia tento princíp, budú ho vedieť využívať aj pri iných projektoch. Ale čo to znamená pre mentora? Čo mu takáto spolupráca môže dať? Myslím si, že s týmito otázkami sme sa stretli aj my, možno sme si ich aj sami položili. Je však viac ako pravdepodobné, že nám takáto spolupráca so študentom dá viac, ako si možno vopred myslíme. Mentoring nás samotných konfrontuje s riadením, núti nás pozrieť sa na úlohu tak, že ju nepotrebujeme vyriešiť my, ale musíme správne nasmerovať študenta, aby danú úlohu vyriešil on sám. Plánovanie úloh, ich prioritizáciu, organizovanie stretnutí, správne kladenie otázok a odpovedanie na ne nám môžu poskytnúť zaujímavé skúsenosti. Takýto poznatok sa nám môže zísť v prípade, ak budeme musieť zaučiť juniornejšieho kolegu, alebo nového človeka na projekte. 

Daniel Demčák, Software Engineer, GlobalLogic Slovakia

Ak sa vrátime k pôvodnému príkladu s „mojím“ študentom, ten dokázal v rámci súťaže realizovať projekt Inteligentné ovládanie motorov. Súčasťou projektu boli viaceré ESP mikrokontroléry, hlavná rPI doska, ovládací systém bežiaci na node-Rede a vzájomnej komunikácii všetkých hardverových častí pomocou MQTT protokolu. Študent, ktorý pred pol rokom väčšinu týchto skratiek ani nepoznal, v novembri minulého roka postúpil na celoslovenské kolo, na ktorom následne vyhral špeciálnu cenu odbornej hodnotiacej komisie.

IT firma nemá a ani nemože suplovať školský systém, ale konkrétnymi krokmi môže zasiať u mladých talentovaných študentov zrnká vedomostí, zvedavosti a skúseností, ktoré môžu viesť až k tomu, že ich už o pár rokov budeme stretávať v spoločných priestoroch kancelárií.

Autor: Daniel Demčák, Software Engineer, GlobalLogic Slovakia

GlobalLogic Slovakia

GlobalLogic, líder v oblasti digitálneho inžinierstva a súčasť a Hitachi Group Company, pomáha zákazníkom na celom svete navrhovať a prinášať inovatívne produkty, platformy a najnovšie digitálne vymoženosti. Na Slovensku má GlobalLogic centrálu v Košiciach a pôsobí aj v Banskej Bystrici a v Žiline.

Pridajte komentár