EAST MAG
Maroš Potokár_ Štátna filharmónia Košice

Zborový spev sa do košickej filharmónie vráti s Mozartovým Rekviem

Štátna filharmónia Košice pozýva na koncert s názvom GLUCK – MOZART. Pod taktovkou dirigenta Maroša Potokára sa v slávnom Mozartovom Rekviem predstavia sopranistka Michaela Várady, mezzosopranistka Myroslava Havryliuk, tenorista Maksym Kutsenko, bas Michala Onufera, zbor Collegium Technicum a Vysokoškolský umělecký soubor University Karlovy Praha. Podujatie je súčasťou Festivalu sakrálneho umenia a uskutoční sa vo štvrtok 21. 10. o 19:00 v Dome umenia v režime KZ – pre kompletne zaočkovaných návštevníkov. 

Po dlhej pauze so zbormi

Kvôli epidemiologickej situácii sa návštevníci v Dome umenia na dlhší čas nestretli so zborovým spevom, čo sa konečne zmení. Koncert GLUCK – MOZART sa bude niesť v znamení spevu – sólového i zborového. „Zborový spev sa do košickej filharmónie vracia po takmer dvoch rokoch, preto som presvedčený, že sa špeciálne na tento koncert okrem nás účinkujúcich teší aj publikum. V programe dominuje azda najreprezentatívnejšie dielo tohto typu Rekviem W. A. Mozarta. Svojím posledným opusom nás Mozart, ktorého skladby inak v drvivej väčšine prekypujú radosťou a bezstarostným optimizmom, privádza naopak k intímnej modlitbe či úvahám o živote a smrti. Verím, že spoločne s kolegami zo ŠfK, zbormi Collegium Technicum a Vysokoškolským umeleckým súborom University Karlovy Praha i sólistami pripravíme divákom silný umelecký a duchovný zážitok,“ pozýva dirigent Maroš Potokár. 

Posledné vyznanie

Gluckova predohra Ifigénia v Aulide z roku 1774 znamenala definitívnu zmenu v dovtedajšom vnímaní hudobnej drámy. Hudba inšpirovaná námetom z antických príbehov obdobia trójskej vojny prináša vzrušený výraz. Toto dielo obdivovali všetci reformátori opery vrátane Berlioza, Liszta a Wagnera. Predohra je postavená na kontrastnom striedaní dvoch tém, expresívnej, majestátnej hlavnej témy s nežne lamentujúcou, lyrickou vedľajšou témou. 

Rok 1791 bol pre Mozarta výnimočným a osudovým. Okrem opery La Clemenza di Tito napísal dve svoje zásadné diela: Čarovnú flautu, nádhernú operu buffa a rovnako slávne Rekviem, dielo opradené legendami, ktoré zostalo nedokončené. V celom Rekviem možno nájsť pokoj voči blížiacej sa smrti. Hudba sa pohybuje medzi temnými hrozbami a sladkými, upokojujúcimi i melancholickými melódiami. Mozart bol viac než rok vážne chorý a pretože bol presvedčený, že bol otrávený a vycítil tak nadchádzajúci koniec, rozhodol sa napísať svoje vlastné Rekviem, poctu sebe samému a svoje posledné vyznanie.

Režim koncertu

Podujatie je v režime KZ – pre kompletne zaočkovaných návštevníkov. Pri vstupe do Domu umenia sa návštevníci preukazujú potvrdením o očkovaní. Po celú dobu svojho pobytu v budove je potrebné mať správne nasadený respirátor. Aktuálne info na www.sfk.sk.

tlačová správa

Pridajte komentár