EAST MAG
Marek Barta Bart.sk

Marek Barta, bart.sk: Fungujeme inak, ako sú ľudia zvyknutí

Pilotnú sériu rozhovorov s predstaviteľmi spoločností, ktoré tvoria Košice IT Valley, dnes uzatvára spoločnosť bart.sk, ktorá tvorí digitálne produkty v oblasti zdravia, športu a e-commerce. Čo si pod tým predstaviť a ako je na tom e-commerce v súčasnosti? Aj o tom sme sa porozprávali s Marekom Bartom, CEO bart.sk.

Na čo sa špecializuje bart.sk?

Tvoríme webové aplikácie na mieru, ktoré sa snažíme urobiť pre používateľov intuitívne zaujímavé. Vytvárame digitálne riešenia s vyššou pridanou hodnotou, aby návštevníci webu zažili čosi iné – digitálny zážitok. Vo výsledku to často môže vyzerať jednoducho, ale vymyslieť a nájsť to, čo človeka na webe osloví pri dnešnej extrémnej konkurencii, je veľmi zložité. Vyžaduje si to aj veľkú mieru súčinnosti medzi nami a naším zákazníkom. 

REKLAMA

Ako teda vyzerá hľadanie digitálneho zážitku?

Pri každej spolupráci je veľmi dôležitá úvodná analýza. Musíme pochopiť potreby a očakávania zákazníka. Často sa stane, že zákazníci majú očakávania, ale neuvedomujú si kvantum práce, ktorá za tým je. Orientujú sa viac na zbytočné funkcionality, grafiku, dizajn a ako to celé vyzerá. Ak klient potrebuje otestovať, či jeho myšlienka funguje a bude záujem o jeho produkt, často zbytočne plytvá rozpočtom na dizajn. Digitálny zážitok nie je len o tom, aby to dobre vyzeralo. Musíme prispôsobiť rýchlosť, prehľadnosť a dostupnosť informácií. Naším cieľom je návštevníka webu prekvapiť.

Aký je vlastne príbeh vašej spoločnosti?

Bart.sk vznikol ešte v roku 1997. Začínal som popri škole, čo bol úplne ideálny začiatok, kedy človek nič neriskoval. V 4. ročníku na vysokej škole som si prenajal malú kanceláriu vo veľkosti 10m2 v podnikateľskom centre. Prvé riešenia som realizoval zadarmo, aby som získal referencie. Samozrejme, mojou veľkou výhodou bolo, že pred 20 rokmi bol trh s webovými stránkami otvorený a prakticky som nemal konkurentov. Len obrovský dopyt. V roku 2005 som prijal prvých kolegov a svoju prácu som začal brať ako veľký záväzok. Moji prví dvaja kolegovia sú stále so mnou, pričom dnes tvorí firmu vyše 50 ľudí.

tim bart

Koho si predstaviť pod vaším zákazníkom? 

Naším zákazníkom môže byť každý, kto potrebuje niečo vyvinúť v digitálnom prostredí. Väčšinou v oblasti zdravotníctva, športu alebo v e-commerce. Pekným projektom je napríklad sportnet.sme.sk – webový portál zameraný na šport, ktorý bol náročný z toho hľadiska, aby redaktori vedeli správne pridávať články na web a kategorizovať ich. Zážitok sa v tomto smere týkal nielen toho, ako článok vizuálne vyzerá pri čítaní, ale aby ho vedel redaktor rýchlo pridať, modifikovať, zaslať na editáciu, odsúhlasenie a publikáciu. Pre belgického klienta Crossuite už viac ako 13 rokov vyvíjame medicínsku aplikáciu pre doktorov a pacientov. Naposledy sme navrhovali kompletne nový dizajn nielen vizuálne, ale aj z pohľadu celej používateľskej skúsenosti a spôsobe využívania aplikácie.

E-commerce je aj v dôsledku pandémie na vzostupe, pociťujete to tak aj vy?

Dopyt po e-commerce sa jednoznačne zvýšil. Dnes chce mať každý e-shop bez toho, aby rozumel, čo všetko to obnáša. Máme množstvo dopytov, ale keď si s potenciálnym zákazníkom zavolám a poviem mu, čo všetko vyvinutie webovej aplikácie na mieru znamená, zháči sa a ostane prekvapený. Nepozná všetky možnosti a neuvedomuje si náročnosť. Ak očakáva rýchle riešenia, mal by hľadať jednoduchšie možnosti a e-shop si vyklikať. U nás pri vývoji na mieru najprv spoznáme požiadavky a potreby klienta. Následne vytvoríme tím, ktorý sa mu bude venovať.

Komplikáciou je, keď zákazník zastáva predstavu, že po spustení e-shopu je práca hotová. To platilo pred 10 rokmi – vytvoriť web, odovzdať ho zákazníkovi a raz za pol roka ho vylepšiť, aktualizovať. Dnešná doba je však výrazne dynamickejšia, návštevníci webov sú extrémne nároční a technológie sa posúvajú vpred omnoho rýchlejšie. Keď v súčasnosti odovzdáme web, o niekoľko mesiacov je už technicky a hlavne funkčne zastaraný. O vyvinutý web je potrebné sa starať, inak sú všetky investície do riešenia na mieru zbytočné. Zároveň treba mať na mysli aj marketing a zákaznícku podporu. Napr. ak nejaký klient – reštaurácia – od nás chce vyvinúť vlastný objednávkový systém, snažíme sa mu vysvetliť, že na túto službu môže využiť už hotové riešenie napr. Bistro.sk, ktoré sa stará o všetky veci okolo toho – donášku, marketing, celú obchodnú časť.

bart.sk tím

Načrtli ste tvorbu tímov pre jednotlivé projekty, takto fungujete? 

Áno, my fungujeme inak ako iné spoločnosti. Sme rozdelení do menších 4 až 5-členných tímov pre projekty a zákazníkov. Nemáme stromovú štruktúru, vďaka čomu eliminujeme riziko, že jeden nesprávne zvolený človek v čele pokazí celú firmu, zároveň je to podľa mňa ľahko manažovateľná štruktúra bez zbytočných byrokratických prieťahov. Jednotlivé tímy si žijú svojím svetom, zodpovedajú sa svojmu okruhu zákazníkov a zároveň s nimi „žijú” – často presahujú aj do tímu zákazníka, poznajú jeho obchodný model, čím majú väčší dosah na projekt s cieľom spoločne so zákazníkom vytvárať a zlepšovať ho. Samozrejme, naše tímy medzi sebou komunikujú, zdieľajú technické skúsenosti a tým vedia poskytnúť ešte širšie spektrum vedomostí.

Líšite sa ešte niečím?

Ešte tým, že moji kolegovia nie sú len programátori. Sú schopní pracovať v tímoch s okruhom ľudí. Nedelíme sa na juniorov a seniorov, u nás je technická zručnosť len jednou z viacerých potrebných pre prácu – človek musí byť komunikatívny a asertívny. Musí byť zodpovedný a zároveň vedieť odkomunikovať problémy aj zákazníkom, ktorý nie je IT-čkár. Komunikáciou so zákazníkom tak kolegovia rastú aj v biznisovej pozícii. Ja sa preto snažím na ľudí pozerať komplexne. Okrem toho, čo vedia, ma zaujíma, akú majú povahu, vlastnosti, či sa hodia do tímu, či sa stotožnia s našimi hodnotami.

Čo si najviac vážite na svojich kolegoch?

Najviac si cením, keď sa dodrží slovo, ktoré sa dalo. Ak aj niekto nevie, ale čosi sľúbi, je dôležité snažiť sa zo všetkých síl dodržať slovo ako sa len dá. Keď už niečo poviem, stojím si za tým.

Akú budúcnosť očakávate v oblasti e-commerce?

Aktuálne máme na Slovensku veľké množstvo e-shopov, ale osobne si myslím, že ozaj úspešných je z nich, odhadujúc podľa tržieb, len zopár desiatok. Do budúcna si myslím, že klesne počet e-shopov, pretože malé e-shopy nedokážu ponúknuť taký široký sortiment ako napríklad Alza či Mall, kde už dnes nakúpite všeličo.

Priestor na zlepšenie a posun vpred však majú B2B e-shopy. Potom vidím príležitosť v menších, špecifickejšie vyhranených e-shopoch, ktoré si nájdu svoj užšie profilovaný okruh na trhu. Príkladom je náš klient s kresťanskou literatúrou, ktorý ponúka knihy, o ktorých veľké online kníhkupectvá pravdepodobne ani nevedia.

Ste členom Košice IT Valley, ako hodnotíte toto združenie?

Maximálne sa stotožňujem s myšlienkou, že cieľom IT Valley je ukázať ľuďom, aké máme perfektné príležitosti v Košiciach, aby z regiónu nemuseli odchádzať. Chceme, aby sa šírilo dobré meno o IT sektore v Košiciach, navštevujeme preto stredné aj vysoké školy a ukazujeme mladým ľuďom, že na dobrom a svetovom projekte vedia robiť aj tu. Za posledných 10 rokov sa výrazne zlepšila situácia aj v meste, ktoré ponúka skvelé podmienky na život.

Dlhodobo realizujete podujatie Frontend Masters, čo vás k tomu viedlo?

Týmito eventmi chceme vrátiť IT komunite to, čo nám dáva, keďže aj my chodíme na podujatia iných firiem a radi sa dozvedáme nové veci a zdieľame svoje skúsenosti. Nezneužívame ich na žiaden hiring, aj preto nám na Frontend Masters s radosťou chodia kolegovia z rôznych firiem a spolupracujeme aj s inými členmi Košice IT Valley na tomto evente.

frontend

Plánujete niečo zaujímavé v najbližšom období?

Expo Dubai. Sledujte nás a čoskoro sa dozviete viac 🙂

Spoznajte aj ďalších členov klastra Košice IT Valley v rubrike Predstavujeme členov KEITVA.

Edita Fabian Hilgartová

komentáre 3