lubo radic vivantina

Ľubo Radič: V marketingu sa nedá paušalizovať

V Košiciach sú šikovní ľudia, ktorých prácu vidno aj v zahraničí. Neplatí to len pre IT firmy. Príkladom je aj marketingová agentúra Vivantina, za ktorou stoja dvaja dlhoroční priatelia – Ľubomír Štulajter a Ľubomír Radič. Na akých projektoch v agentúre pracujú a je marketing oblasťou, ktorú môže robiť každý? Aj to sme sa opýtali Ľuba Radiča. 

Agentúra začínala pod značkou Onlyne, vedel by si túto tému trochu rozvinúť?

Samozrejme. S mojím spoločníkom sme sa rozhodli založiť agentúru v Košiciach, keďže tu obaja žijeme. Ja som bol nezávislý marketingový konzultant, Ľubo bol už vtedy Google Partner. Agentúru sme založili 5. 10. 2016 a nazvali sme ju Onlyne. Samozrejme, po čase sme prišli na to, že to nie je ideálny názov, aj keď sa ľuďom páčil. Boli sme ťažko vyhľadateľní na Google a ľudia si robili srandu, že tam máme hrúbku. Hoci sme menšia firma, na druhý pokus sme si už dali viac záležať a našli sme názov, ktorý nemá chybu.

A názov Vivantina sa už osvedčil?

Je to určite lepšie. Špecializujeme sa na digitálny marketing, našou nosnou službou je Google reklama. Postupne sme, aj po zmene názvu, rozširovali portfólio a s tým aj tím. Aktuálne máme in-house 8 členov a niekoľkých externistov. Okrem kolegov – špecialistov na Google Ads, máme aj kolegov zameraných na sociálne siete, SEO, web dizajn či programovanie.  Aj keď sme z Košíc, máme klientov, pre ktorých realizujeme kampane na lokálnych aj zahraničných trhoch. 

Vnímate nejaké rozdiely pri kampaniach pre zahraničné trhy?  

Vždy to závisí od projektu a zadania. Nevýhodou marketingu je, že sa nič nedá paušalizovať, šablónovať a zaručiť napríklad za 500 eur to a to. Čo sa týka zahraničných trhov, pracuje sa nám v tomto prostredí dobre. V rámci Google reklám nedochádza k nejakým kultúrnym zmenám. Väčšinou ide o vyhľadávacie kampane, kde je kreatíva v textoch. Pri týchto kampaniach sa nám však osvedčilo spolupracovať s native spíkrami – ľuďmi z daných krajín. Klient môže mať skvelú kolegyňu, ktorá žije v Nemecku 15 rokov, ale jej preklad nemusí korelovať s tým, ako danú vec vyhľadávajú domáci.

Čo hovoríš na názor ľudí, podľa ktorých si marketing zvládne robiť každý sám? 

Podľa mňa je to hlúposť, určite však nechcem nikoho haniť. Je to z veľkej miery aj o čase – ak ho človek má a má aj chuť učiť sa, tak sa to dá. Samozrejme, nie je problém pripraviť si obrázok v Canve či napísať blog, človek vie aj relatívne rýchlo na sociálnych sieťach získať feedback.  

Čo sa týka Google, Facebook alebo LinkedIn reklám, kde sa míňajú stovky či tisíce eur, tam by som rozhodne neodporúčal učiť sa a skúšať na nich. Expertíza ľudí v špecifických reklamných systémoch trvá roky, špecialisti prechádzajú desiatkami projektov, zbierajú skúsenosti a poznajú marketingové princípy od piky. To sa nedá naučiť za deň na jednom kurze.

vivantina
foto: Vivantina

Venujete sa teda aj LinkedIn kampaniam? 

Áno, LinkedIn Ads je ďalší reklamný systém, ktorý zatiaľ nemá až taký rozmer ako Google či Facebook. Jeho výhodou je relevancia pre B2B cielenie, keďže LinkedIn je profesionálne zameraná sociálna sieť. Používatelia majú v profiloch uvedené konkrétne informácie, preto nie je problém zacieliť reklamu na technického manažéra. Ale musím dodať, že tomu zodpovedajú aj ceny reklám, ktoré sú spravidla niekoľkonásobne vyššie ako v iných reklamných systémoch.  

Aký projekt bol pre Vivantinu najväčšia výzva?

Myslím, že každý projekt je výzva, pretože každý je niečím špecifický. Vždy je to o pochopení. Zaujímavé sú projekty v rámci B2B trhu, keďže pri nich nejde priamo o nákup produktov na e-shope s jasným výsledkom. Je skôr o podpore obchodných procesov firmy a komunikácii. Napríklad v rámci kampane pre OD Urban bolo výzvou na začiatku koronakrízy prenajať kancelárske priestory a food hall. Pri takomto projekte nestačí urobiť PPC reklamy, potrebujete zatraktívniť celý projekt inými riešeniami. 

Máme viacero klientov zo zdravotníckeho prostredia, pri ktorých sa dozvedáme nové veci a zároveň vieme našou prácou pomôcť ľuďom, ktorí hľadajú riešenie na svoje problémy. Aktuálne máme rozbehnutý veľký projekt – nemocnicu novej generácie v Bratislave. Okrem webu sme pre tohto klienta prepájali stránku s HR systémom pre zautomatizovanie dát a pomáhame tak pri nábore špecialistov, čo je v súčasnosti náročné, keďže lekári aj sestričky sú dosť obmedzená komodita. 

Spomínal si dáta – sú podľa teba dôležité v digitálnom marketingu? 

Maximálne. Hovorí sa, že dáta sú nová ropa a je to pravda. V tomto smere majú výhodu väčší hráči, ktorí môžu investovať do marketingu viac, vďaka čomu získajú viac dát. Platí totiž zákon väčších čísel: čím viac dát, tým lepšie podklady na rozhodovanie. Tí, ktorí nemajú dostatok dát, sa musia rozhodovať viac intuitívne a skúšať, čo sa osvedčí. To nie je vôbec jednoduché, lebo človek často netuší, ktorý aspekt alebo celý rad aspektov viedol k lepším alebo horším výsledkom. 

Máš aj nejaké predikcie, čo prinesie budúcnosť do marketingu? 

S kolegom sa smejeme, že o takých 5 – 6 rokov budeme mať reklamnú vsuvku aj vo sne. Ťažko však odhadnúť, čo bude a ako sa marketing posunie. Technológie sa neustále vyvíjajú a zmeny priniesla aj koronakríza – negatívne, ale aj pozitívne. Napríklad posunula naše využívanie technológií pre komunikáciu. Veľkým trendom je už dnes automatizácia. Google chce od nás pomaly už len číslo karty a všetko ostatné urobí sám. Tento fakt neznižuje potrebu našej práce, ale skôr posúva požiadavky do iných oblastí. 

V čom sa podľa teba Vivantina líši od ostatných agentúr? 

Snažíme sa robiť veci poriadne a ísť do hĺbky. V úvode zisťujeme potreby klienta a nesnažíme sa za každú cenu predať. Stáva sa nám aj to, že klient má záujem o službu, ktorá preňho nemá význam, vtedy sa mu snažíme odporučiť iné riešenie. 

Potom sme aj Premier Google Partner – to nemá každá agentúra a je to znak našej expertízy. Veľa ľudí si myslí, že to dostanete za vysoký obrat v Google Ads, ale okrem obratu je potrebné preukázať aj odborné znalosti a plniť kvalitatívne kritériá. 

Ľubo Štulajter je navyše Google Gold Product Expert ako jediný na Slovensku. Už 5 rokov po sebe pomáha Google zlepšovať služby a riešiť problémy používateľov služby Google Ads. Každoročne sa zúčastňuje globálnych product experts summitov z celého sveta napríklad v Dubline či Kalifornii.   

Myslím, že našou výhodou je aj to, že sme menší tím. Sme flexibilnejší, vieme sa rýchlo stretnúť a dohodnúť. 

Kde vidíš agentúru o 5 rokov?

Určite budeme aj naďalej v Košiciach a budeme sa snažiť robiť kvalitné veci pre dobré firmy. Verím, že sa aj ako tím rozrastieme. Rozvoj technológií posúva online marketing, nástroje aj kanály, preto do budúcna určite budeme musieť do tímu zaradiť ďalších špecialistov. Mňa osobne baví komunikácia po anglicky, preto by som bol rád, ak by sme mali viac zahraničných projektov, kde je človek nútený sa udržiavať na istej jazykovej úrovni.

Za rozhovor ďakujeme Ľubomírovi Radičovi z agentúry Vivantina. Prečítajte si aj ďalšie zaujímavé rozhovory v našom magazíne.

Print Friendly, PDF & Email

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár