prokrastinácia

Prokrastinácia? 5 tipov, ako neodkladať veci na zajtra

Prokrastinácia nie je to isté ako lenivosť. Ide o komplexnejší jav, kedy odkladáte potrebné úlohy a namiesto nich sa venujete iným, často rovnako či dokonca aj viac náročným.

Vedeli ste, že prokrastinácia býva spájaná aj s gréckym slovom akrasia, čo znamená konať niečo proti lepšiemu úsudku? Aj na základe toho by sa dalo povedať, že prokrastináciou uprednostníme chvíľkové zlepšenie nálady na úkor splnenia a zvládnutia povinnosti. Venujeme sa radšej krátkodobejším cieľom. Odložené tasky nechávame „nášmu budúcemu ja”.

Pozrite sa spolu s nami na to, ako by mohla prokrastinácia zmiznúť aj z vášho života.

1. Záznamník zvykov

Tzv. záznamník zvykov (Habit tracker) je určite známy milovníkom diárov a ľudí, ktorí si trackujú svoje denné aktivity. Možno si pravidelne značíte len športový výkon, alebo si sledujete svoj pracovný čas. Získavaním zvyku už aj v samotnom zapisovaní podporujete svoju aktívnosť a strážite si svoj čas. Zaraďte do svojich plánov, hoci aj na kratší čas, úlohu, ktorú odkladáte a nerobíte radi, a pravidelnosťou sa pre vás stane každodenným zvykom a žiadnou vecou, ktorú budete odkladať na neskôr.

2. Deľte úlohu

Ak vás čaká veľká komplexná úloha, ktorej pomselný vrchol ani nevidíte, samozrejme, že vás to omnoho ľahšie zvádza k prokrastinácii. Už je začať s takouto veľkou úlohou chce viac snahy než napríklad preorganizovať všetko v kuchyni. Vtedy je dobré svoju úlohu rozdeliž na drobné – na malé nadväzujúce kroky, ktoré budete ľahšie plniť. Vďaka tomu sa počas realizácie úlohy budete cítiť lepšie, keďže budete dosahovať isté méty a vidieť, čo všetko ste už stihli urobiť.

Už študenti na vysokej škole sa snažia dávať si pri písaní záverečných prác méty niekoľko strán či znakov denne, pretože takto rozdrobená úloha sa ľahšie splní.

3. Pozor na rozptýlenie

VKeďže prokrastinácia nás láka robiť hocičo iné, len nie to, čo potrebujeme, je dôležité eliminovať možnosť rozptýlenia v našom okolí. Odstavenie upozornení z mailov, sociálnych sietí, vypnutie zvukov – to je klasika, ktorá asi pre vás nie je novinkou. Horšie to je so svojím okolím a prostredím, v ktorom na úlohe pracujete. Samotný kútik si pripravte ešte prdtým, než sa pustíte do úlohy a snažte sa nereagovať ani na prach na knihách, ktorý vás láka na utretie.

prokrastinácia

4. Odmeňte sa v prítomnosti

Ak ste si už dopredu sľúbili za splnenie úlohy nejakú odmenu – čas pre seba vo vani, maškrtu či pohár vína – vnímajte túto dmenu ako pozitívnu motiváciu. Keďže si úlohu rozdelíte na menšie kroky, odmeňte sa po splnení určitej časti.

5. Začnite

Aj keď to je asi v najťažšej chvíli prokrastinácie náročné, je dôležité hlavne začať pracovať na úlohe, ktorú odsúvate. Možno si hneď uvedomíte, že ste si z nej strašiaka urobili len v hlave a ide vám vlastne od ruky. Pracujte na mikroúlohách krátko – hoci len 15 minút, ale intenzívne, aby ste sa ozaj presvedčili o tom, že práca sa dá robiť a z vás neubúda.

Pokojne sa môže stať, že ani nebudete vedieť ako a nájdete sa pri plnení úlohy o 2 hodiny neskôr od začatia. Stačí len začať – už takto porážate prokrastináciu.

Máte vlastné tipy, ako si poradiť s odsúvaním úloh? Dajte nám o nich vedieť v komentári. Ak máte opačný problém a pracujete príliš veľa, prečítajte si, ako si udržať work-life balance na home office.

Print Friendly, PDF & Email

Pridajte komentár