psychohygiena

Psychohygiena na home office

Čo robíte vy, aby ste mali rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom? 

Už dávnejšie som na sociálnej sieti videla vizuál k home office – ak máš domov a prácu, mal by si byť šťastný. A áno, je to pravda pre všetkých, ktorých pandémia neohrozila a naďalej vykonávajú svoju prácu. Na druhej strane sa mi pri tejto téme tlačí do popredia „temná” stránka home officu. Dovolím si tvrdiť, že ju dobre pozná veľká časť ľudí, ktorí pracujú z domu – príležitosť pracovať nonstop. Ešte v septembri 2020 sme písali o tom, že na home office pracujeme o 48 minút dlhšie.

Veď aj tak nemám veľmi čo iné robiť/veď odpíšem len na ten jeden mail/zajtra toho bude aspoň menej…” Ospravedlnenia, ktoré si dávame, keď sa oberáme o svoj osobný čas. Je ich neúrekom. Poznám ich aj ja. 

Chceme sa vôbec vypnúť?

Od 1. marca 2021 vstúpili do platnosti zmeny v Zákonníku práce. Definujú nové okolnosti, ktoré prišli do každodenného fungovania s pandémiou. Práca z domu vychádza z pracovnej zmluvy, v ktorej je definovaný rozsah pracovného času. Pracovný čas sa môže rozvrhnúť podľa možností zamestnanca, alebo prebieha klasicky ako pri práci v kancelárii.

Druhou zmenou je, že každý zamestnanec má právo vypnúť sa. Je dobré, že toto právo je zadefinované, aj keď je otázne, ako a či si ho my sami budeme vymáhať. Keďže, vychádzajúc z vlastných skúseností aj skúseností mojich známych, často pracujeme viac z vlastného presvedčenia než z donútenia. 

Máme právo vypnúť sa a, po predchádzajúcej dohode, efektívne rozdeliť svoj pracovný čas tak, aby nám vyhovoval. Aj tak často pracujeme viac, zvyšujeme pracovný čas a znižujeme čas, ktorý venujeme sebe a svojim blízkym. Téma duševného zdravia a psychohygieny sa počas posledného roka dostala výrazne do popredia. Dôležitosť psychickej pohody a zvládanie stresujúcej situácie, akou je pandémia, by pre nás malo patriť medzi priority spolu so spĺňaním základných fyzických potrieb. 

Čo robíte pre seba, aby ste mali v živote rovnováhu?

Ja som podľahla ešte pred pandémiou behu. Moje štatistiky z ostatného roka ma utvrdzujú v tom, že potrebujem čím ďalej, tým viac psychohygieny a útekov od všetkých povinností. Našťastie nemám veľa záväzkov, a tak si tieto bežecké úniky môžem dopriať. Každý druhý deň, viac ako 5 kilometrov, obvykle bez hudby, podcastov, len s vlastnou hlavou plnou myšlienok. Samozrejme, napadnú mi efektívne riešenia pre prácu, spomeniem si na task, ktorý upadol do zabudnutia, ale po pár kilometroch príde uvoľnenie a začínam premýšľať nad plánmi – čo variť, čo budem robiť cez víkend, čo budem robiť o pár rokov. A endorfíny pôsobia aj po príchode domov. A aj keď, čestne priznávam, 2 až 3 večery počas pracovného týždňa trávim pri práci, je to vďaka behaniu ľahšie. 

Ako malá som mala každý jeden deň po škole krúžky. Až teraz, pri práci, si uvedomujem, aké dôležité je mať svoje záľuby a realizovať sa v nich. Myslím, že skúšanie nových hobby, prvé kváskovanie či prvé otužovanie už máme za sebou. Ak vás chytili a držíte sa ich stále, skvelé pre vás. Ak ešte nemáte svoje hobby, ktoré vám pomáha vypnúť, prajem vám, aby ste si našli svoje behanie. 

A všetkým nám držím palce v tom, aby sme stíhali aj žiť svoj život, mimo práce.

K téme duševného zdravia pripravilo Košice IT Valley talkshow Unboxing, ktorú nájdete na Youtube. Ak chcete tipy, kde behať v Košiciach, nájdete ich v mojom článku z novembra 2018.

Print Friendly, PDF & Email

Edita Fabian Hilgartová

komentáre 2