eregistracia

Košice vďaka aplikácii eRegistrácia otestovali v špičke 100 ľudí za minútu. Riešenie vyvinuli 4 developeri z IT firmy

Rok 2021 začal prísnejšími opatreniami a pravidelnejším testovaním. Mesto Košice v období najväčšieho záujmu o testovanie iniciovalo vznik aplikácie eRegistrácia, za ktorou stojí štvorica developerov z najväčšej IT firmy v regióne. Vďaka aplikácii bolo možné v špičke otestovať v celých Košiciach 100 ľudí za minútu.

eRegistráciu doposiaľ k 1. marcu 2021 využilo 136 722 unikátnych používateľov, v databáze má 366 747 testov a celkovo odoslala 2 000 000 SMS.

eRegistrácia – iniciatíva 4 kolegov

Podnetom k celej spolupráci bola výzva starostu mestskej časti KVP Ladislava Lörinca na Facebooku vytvoriť aplikáciu, ktorá by uchýlila testovanie. Michal Kováčik, Štefan Holent, Marek Furimský a Alexander Biliňski z Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia sa na to podujali.

Prešli sme to interne v spoločnosti a už na druhý deň sme mali stretnutie s mestskou časťou. Následne sme prvú verziu aplikácie vyvinuli za 3 dni, aby bola využitá už pri najbližšom testovaní od 15. do 17. januára na 3 odberných miestach,” spomína Michal Kováčik.

Keďže Košice sú naším sídlom, je pre Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia prirodzené zapájať sa do činností, ktoré pomáhajú zlepšovať kvalitu života v regióne. Iniciatívu našich kolegov sme podporili bez akýchkoľvek problémov,” dodáva Lívia Gaľová, komunikačná špecialistka spoločnosti zodpovedná za CSR aktivity.

Členovia tímu v DT IT SO SK ukázali obrovskú mieru profesionality pri tvorbe a dolaďovaní systému, navrhovali ideálne technické riešenia, ktoré boli v súlade s našou stratégiou a nápady sme doťahovali spoločne do konca. Spoluprácu hodnotíme veľmi pozitívne, rovnako ako prístup mestskej časti KVP, ktorá spoločne s mestom túto myšlienku iniciovala,” hodnotí Vladimír Fabian, hovorca mesta Košice, vznik aplikácie eRegistrácia.

Dáta z eRegistrácie má len mesto

Po pilotnom víkende bola eRegistrácia využívaná na všetkých odberných miestach v meste Košice. Vývoj samotnej aplikácie nebol podľa tímu developerov náročný, najväčšiu rolu však hral čas.

Na začiatku sme hľadali už vzniknuté riešenia, žiadne však nevyhovovalo našim potrebám. Preto sme sa pustili do vývoja vlastného. Otázkou bol aj hosting aplikácie, keďže obsahuje citlivé údaje o občanoch Slovenskej republiky. Nakoniec sme sa rozhodli pre verejný cloud Azure. Využívame technické možnosti App Service a Always encrypted databázu, ktorá zabezpečuje vysokú úroveň ochrany osobných údajov tým, že sú ukladané a prenášané šifrovane,” vysvetľuje Štefan Holent, developer aplikácie.

Prístup k údajom občanov má len mesto, ktoré má zároveň vďaka aplikácii prehľadný online reporting v reálnom čase. Riešenie je škálovateľné a v prípade zvýšeného dopytu sa vďaka cloudu automaticky navýšil počet inštancií, aby sa nenarušilo fungovanie aplikácie. „Len raz bola aplikácia nedostupná, bolo to v dôsledku zmien v nastaveniach pri SMS bránach, čo bolo spôsobené externým dodávateľom, ktorý nám zmenu v ich systéme nenahlásil,” priznáva Michal Kováčik. 

Doba čakania z 15 minút na 0

eRegistrácia zabezpečila väčší komfort Košičanom a zamedzovala združovaniu ľudí pri čakaní na výsledok, doba čakania sa vďaka SMS výsledkom skrátila z 15 na 0 minút. Mesto vďaka aplikácii ušetrilo aj finančné náklady, keďže na testovanie potrebovalo menej administratívnych pracovníkov.

V rámci celého mesta sme v špičke boli schopní otestovať 100 ľudí za minútu. V porovnaní s vianočným obdobím, kedy prebiehalo testovanie bez eRegistrácie, sme dokázali urýchliť aj čakanie na vykonanie testu zo 60 minút na 15min pri rovnakom počte. Napriek tomu, že sme sa rozhodli nevytvoriť systém registrácie na konkrétny čas, sme dokázali zabezpečiť testovanie takmer bez čakania. Zároveň mohol každý záujemca využiť ktorékoľvek odberové miesto a nemusel sa viazať na jednu lokalitu,” hodnotí Vladimír Fabian z Magistrátu mesta Košice.

Upozornenie na predchádzajúce pozitívne testy

Na aplikácii sme mohli vďaka ústretovosti firmy pracovať prvé dni nonstop, následne sme sa jej, najmä prvé dva týždne, venovali popri práci a reagovali na požiadavky a návrhy, ktoré vznikali z používania aplikácie. Samozrejme, aj počas víkendov sme boli v pohotovosti, ak by sa dialo niečo kritické,” hovorí Marek Furimský.

V priebehu používania pridali do aplikácie napríklad funkciu, ktorá administratívnych pracovníkov upozornila na prípad, ak sa šiel v rozmedzí 10 dní opätovne testovať človek, ktorého posledný test bol pozitívny a mal dodržiavať karanténu. Došlo aj k zmene textu SMS, aby bola uznávaná aj mimo mesta.

Sila IT

Je potrebné povedať, že z hľadiska vývoja nie je aplikácia výnimočná. Napriek tomu dokázala uľahčiť testovanie v Košiciach. Odbremenila administratívne úkony, skrátila dobu čakania v radoch na testovaní aj čakanie za papierovým výsledkom testu. Plusom je aj lepší reporting pre mesto. To je sila IT – netreba nič špeciálne a zložité, stačí dobrý tím, správne analyzovať a navrhnúť riešenie s využitím vhodných technológií a ľuďom vieme pomôcť na lokálnej, ale aj štátnej úrovni,” hodnotí Michal Kováčik.

Aplikáciu eRegistrácia vyvinuli developeri pre mesto Košice bez nároku na odmenu za nízkych nákladov. Aj táto pro bono aktivita pritom ukazuje smerovanie Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia.

„Na celé riešenie sa minulo približne 200 dolárov, čo sú pomerne nízke náklady. Vďaka umiestneniu na cloude vieme aplikáciu po rozhodnutí mesta kedykoľvek jednoducho vypnúť. V našej firme prebieha transformácia na produktové orientovanie a vývoj riešení založených na cloudových službách. S kolegami máme dlhoročné skúsenosti s developmentom. Bežne vyvíjame aplikácie pre koncern Deutsche Telekom, ktoré sú využívané interne a nie sú verejnosti dostupné, toto bola príjemná zmena,” dodáva Michal Kováčik, developer.

Záujem o eRegistráciu majú aj iní

„Ohlasy verejnosti boli mimoriadne pozitívne, rovnako evidujeme niekoľko požiadaviek od iných samospráv na systém eRegistrácie. Po zriadení súkromných odberových miest sa na nás aj tie obrátili, aby mohli poskytovať servis verejnosti prostredníctvom tejto aplikácie. Vzhľadom na tieto skutočnosti sa v týchto dňoch snažíme nájsť také riešenie, ktoré by umožnilo eRegistráciu poskytnúť aj ďalším zriaďovateľom,” priblížil Vladimír Fabian.

„Za tím developerov, ktorí sa na nej podieľali, môžem povedať, že sa na obdobie, kedy už aplikácia nebude potrebná, celkom aj tešíme, pretože to bude znamenať už väčšiu slobodu a zlepšenie pandemickej situácie,” dodal na záver Michal Kováčik z Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia.


Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia získala ocenenie v ankete Najzamestnávateľ roka 2020, so svojou kampaňou #TFROMHOME zas získala svetové eventové ceny.

Print Friendly, PDF & Email

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár