lynx budova

Martin Kollár, LYNX: Ako Košičania sme sa dokázali udržať na slovenskom IT trhu 30 rokov

V partnerstve s Košice IT Valley spúšťame pravidelnú rubriku, v ktorej budeme predstavovať členov klastra. V pilotnom diele priblížime spoločnosť LYNX, ktorá je súčasťou KEITVA od roku 2020.

Svoj príbeh začala písať ešte v roku 1991 a za 30 rokov pôsobenia dodávala množstvo projektov v súkromnom aj verejnom sektore. O tom, čo stojí za úspechom firmy LYNX, sme sa porozprávali s Martinom Kollárom, riaditeľom pre vonkajšie vzťahy.  

Akej oblasti sa venuje spoločnosť LYNX

Naše portfólio je široké, ale špecializujeme sa na komplexné projekty a ich riešenie. V rámci technickej divízie je naša primárna oblasť kybernetická bezpečnosť. Samozrejme, okrem toho máme aj analytické tímy, tímy, ktoré riešia aplikácie a infraštruktúru, ktorá je základom, bez ktorého je veľmi ťažké niečo budovať. Takže vo svojej podstate sme firma, ktorá zabezpečí komplexnú dodávku projektov. 

Na trhu ste už 30 rokov, ako sa spoločnosť rokmi profilovala?

Firma sa adaptovala na zmeny paralelne s tým, ako sa transformovala spoločnosť. Pre ilustráciu – v 90. rokoch bolo kľúčové vôbec zohnať počítač, čo si dnes nevieme predstaviť. Zlomový bod pre firmu prišiel, keď naše vedenie, na čele s pánom riaditeľom, predpokladalo správne zmenu situácie na trhu – hardvér už nebude taký kľúčový. Zamerali sa na antivírusy a ochranu dát. Začali vytvárať aj prvé aplikácie, aj simulácie, čo bol ďalší zlom. Prvé simulácie, napríklad pre krízový manažment s priestorom na cvičenie, prišli na slovenský trh v začiatkom milénia.

Tieto služby vytvorili kostru nášho podnikania, etablovali sme sa na trhu ako spoľahlivý hráč, dokázali sme pracovať na zaujímavých projektoch, v ktorých sme riešili bezpečnosť a infraštruktúru v rámci súkromného a verejného sektora. Snažili sme sa udržať svoju pozíciu tak, že sme pri projektoch dbali na, aby od nás zákazník vždy získal kvalitné a funkčné riešenie za preňho výhodných podmienok. Tým, že sme pracovali na projektoch aj pre verejný sektor, sme si budovali meno skôr na západe. 

Čo podľa Vás stojí za touto dlhoročnou tradíciou firmy? 

Je to viacero faktorov. Predovšetkým, podľa môjho názoru, za tým stoja veľmi dobré strategické rozhodnutia, ktoré dokázal urobiť manažment. To bolo kľúčové, ak by napríklad firma ostala orientovaná na hardvér v roku 1998, možno by už o 5 rokov zanikla. Potom za to vďačíme aj kvalitnému ľudskému potenciálu. Naši zamestnanci s firmou ostávajú naozaj dlho, polovica ľudí je s nami už viac ako 15 rokov, máme veľmi nízku fluktuáciu, okolo 5 % ročne. 

Akú vlastnosť si najviac ceníte na svojich zamestnancoch? 
lynx martin kollar

LYNX má približne 120 zamestnancov, pričom centrálu máme v Košiciach a pobočku v Bratislave. Často ide o ľudí, ktorí k nám nastúpia hneď po škole a ako som spomenul, zotrvávajú u nás dlho, možno aj preto, že pracujú na dynamických a zaujímavých projektoch. Spomeniem líniu hodnôt, ktorých sa ako firma držíme – profesionalizmus, dôvera a talent.

Na slovenské aj svetové pomery sú kolegovia profesionáli. Keďže pracujeme v oblasti, ktorá sa stará o bezpečnosť, dôvera musí fungovať nielen medzi tímom, ale aj medzi nami a zákazníkmi. Našťastie, môžem povedať, že naši lynxáci su na 120 % spoľahliví. No a talent súvisí s odbornosťou a rastie s ľuďmi, ktorí sú ochotní sa učiť nové veci a prijímajú veľké výzvy.  

Keďže dominantou LYNXu je kybernetická bezpečnosť, ako vnímate prístup ľudí k tejto oblasti? 

Bezpečnosť ľudia riešia, až keď je problém. Niekedy sa ľudia báli odcudzenia počítača, dnes sú veľmi cenné a dôležité na ochranu práve dáta. My sa dlhodobo snažíme vysvetliť, že na bezpečnosť je potrebné myslieť permanentne. Nemyslím to v zmysle, že teraz pre istotu nebudem ťukať do žiadnej aplikácie, ale je dôležité mať na zreteli základné tézy, ktoré platia. Ak sú ľudia v tejto téme vzdelaní, vedia sa lepšie chrániť.

Kybernetických útokov naozaj pribúda, ale tejto téme sa stále venuje málo ľudí a kopec vecí sa dá vyriešiť pomerne ľahko. Veľa platforiem ponúka prostriedky na zlepšenie ochrany, už pri Gmaili, Facebooku či Instagrame má človek v nastaveniach možnosť nastaviť viacero bezpečnostných mechanizmov, ktoré dokážu ochrániť vaše konto, ale ľudia ich nevyužívajú, pretože o nich nevedia alebo to nevnímajú ako problém. Snažíme sa teda napríklad aj výučbou na školách odbúrať tú prvotnú bariéru. Keď si ľudia zvyknú a naučia sa napríklad na dvojité overenie hesla, tak ho využijú aj v práci a podobne. Nejde o nepriestrelné riešenie, ale prirovnávam to tomu, že aj zlodej, ktorý vidí zamknutý bicykel, si skôr vyberie bicykel bez ochrany.

Ako vnímate košický región? 

Pre nás je situovanie v Košiciach celkom zaujímavé. Sme firma, ktorej kľúčoví zákazníci sídlia v Bratislave či Prahe, dokonca sme jeden čas pracovali pre chorvátsku národnú banku, preto máme aj logistické schopnosti 🙂 Región je ďalej, stále nemá diaľničné spojenie s Bratislavou… Ale ako firma vnímame, že región sa posúva a bude posúvať vpred, ak bude mať dobrú stratégiu a víziu.

Keď sme si v roku 2004 otvorili vlastnú centrálu v Košiciach, boli sme jedna z mála IT firiem. Košická IT komunita vznikla príchodom väčších firiem zo zahraničia, ktoré tu videli ľudský potenciál. Chceme pomôcť kraju rozvíjať sa, aj preto sme v roku 2020 vstúpili do Košice IT Valley a regionálne sa musíme trochu predstaviť, pretože nie každý vníma náš príbeh, aj vzhľadom na to, že sme z hľadiska zázemia zákaziek, dalo by sa povedať, bratislavská firma. 

Čo považujete za dôležitú vlastnost rastúcich firiem – startupov? 

V prípade startupov je to také, aspoň z môjho pohľadu, že veľakrát je chyba v myslení Slovákov. Kľúčový je pre nich nápad, s ktorým dobyjú svet. Ako keby samotný nápad stačil. Netreba však zabúdať, že aj keby samotný nápad bol geniálny, je to hneď prvá vec, ktorú vám vaša konkurencia vie ľahko skopírovať alebo napodobniť. Pre nás je nápad, samozrejme, podstatný, ale nie kľúčový sám o sebe. My v LYNXe skôr zdôrazňujeme prevedenie ako nápad. Treba mať dobrý nápad, ale aj jeho prevedenie – návrh – sa musí odlišovať od konkurencie, aby chceli moje riešenie.

Príkladom sú streamovacie služby – je ich množstvo, ktoré majú v podstate veľmi podobný biznis plán, ale najúspešnejšie sú tie s kvalitným prevedením. Napríklad Netflix bol jeden z prvých na tomto trhu. To, že sa stále udržiava ako líder aj po nastúpení mohutnej konkurencie, už nepochybne viac súvisí s tým, že rozumne v priebehu rokov investovali do prevedenia od svojej stratégie tvorby obsahu až, povedzme, po napríklad algoritmy na odporúčanie. Dnes totiž, ak aj vytvoríte nový segment, ktorý je evidentne obchodné funkčný, treba rátať s tým, že za čas v ňom bude silná konkurencia. 

Ako ovplyvnila fungovanie firmy súčasná pandemická situácia?

IT sektor bol oproti iným firmám trochu vo výhode, keďže máme veľakrát možnosť pripojiť sa a pracovať z pohodlia domova. Ako bezpečnostná firma sme mali dopredu pripravené nejaké scenáre, ako fungovať v prípade technických problémov alebo kritických neočakávaných udalostí. Vedeli sme, aký scenár vybrať, ako sa s ním popasovať a schváliť ho, aby všetko fungovalo v poriadku. Akurát sme museli obmedziť služobné cesty, ktoré patria k nášmu zamestnaniu. Ale vo svojej podstate sme sa so situáciou vysporiadali celkom dobre.

Ktorý z úspechov firmy LYNX považujete za najvýznamnejší? 

Ja osobne považujem za najvýznamnejšie to, že sme sa dokázali udržať ako Košičania na bratislavskom IT trhu už 30 rokov. To je obrovský úspech tímu, ktorý tu bol aj ktorý tu je. Je len zopár spoločností, ktoré sa presadili na bratislavskom trhu, okrem Bratislavy je pár obdobných firiem v Nitre a v Košiciach sme so svojím zameraním jednými z mála, možno aj jediní. Vnímam to však ako dlhodobú konzistentnosť výkonov – stále sme tu, stále máme značku a kvalitu. To je to, čo nás odlišuje od iných firiem. 

Ako vidíte budúcnosť v oblasti kybernetickej bezpečnosti? 

Vo všeobecnosti treba brať budúcnosť v tejto sfére tak, že sa veľmi mení. Zjednodušene pred rokmi bola bezpečnosť napríklad hlavne o potrebe zabezpečiť IT infraštruktúru priamo u zákazníka. Časom prišli smartfóny, nové technológie a prišla výzva – cloudy. Ľudia chcú mať všetky svoje dáta stále so sebou, mať na ne odvšadiaľ prístup a tu vyvstáva otázka, ako dáta ochránime. Dnes máme tých nových výziev v IT zase niekoľko v podobe nových prístupov a technológií. Predpovedať, čo bude o 5 alebo 10 rokov, si netrúfnem, pretože ani netušíme, aké technológie nás môžu čakať. Preto by som skôr povedal, že pre budúcnosť bude potrebné analyzovať trendy a rozhodovať o tom, čo má a čo nemá budúcnosť. A potom si veľmi rýchlo osvojiť nové trendy aj po stránke technologickej aj bezpečnosti. 


Martin Kollár predstavil spoločnosť LYNX ako prvý z členov Košice IT Valley. Prečítajte si našu novú rubriku IT Valley v kocke a buďte v obraze, čo sa deje v IT klastri. Pre iné čítanie odporúčame rozhovory so zaujímavými ľuďmi v našom magazíne.

Edita Fabian Hilgartová

komentár: 1