humidef

Startup z východu zachraňuje elektroniku pred vodou

Darí sa vám držať svoj telefón úplne mimo dosahu vody? Dalo by sa povedať, že takmer každý z nás sa už stretol s tým, že svoj smartfón či tablet trochu pokropil vodou, v tom horšom prípade možno aj utopil. S prírodným živlom sa rozhodol bojovať startup z východu – Humidef. Firma sa momentálne nachádza v inkubátore UVP TECHNICOM. O jej vzniku a víziách sme sa porozprávali s Vladislavom Sochaničom a Lukášom Petruňom, ktorí stoja za touto značkou.

Ako vyzerá portfólio Humidefu?

V: Náš startup má v súčasnosti niekoľko produktov v predaji a niekoľko vo výrobe. V predaji máme dva produkty – ochranné čipy a záchranný balíček. Oba sú založené na ochrannej nanotechnológii, ktorá okrem toho, že zachraňuje kovy a elektroniku pred nežiaducimi účinkami vody, umožňuje ich ochranu aj z dlhodobého hľadiska.

Ochranný čip pôsobí na permanentnej ochrane pred vonkajšou (atmosférickou) vlhkosťou. V priebehu určitého časového intervalu (6 – 12 mesiacov) chráni elektroniku a kovy v jeho bezprostrednej blízkosti.

Záchranný balíček funguje ako prvá pomoc v prípade, že elektroniku zasiahne voda. Nebavíme sa len o čistej H2O, ale aj o sladkých tekutinách – čaj, limonáda, pivo, atď. Produkt v jednoduchosti zachráni zariadenie a zároveň na ňom vytvorí ochrannú bariéru, ktorá zabráni, aby časom vznikla korózia či oxidácia.

Ako vlastne vznikol celý nápad?

V: S celým konceptom startupu prišiel pôvodne Lukáš. Rád spomína na to, ako jeho mama raz vytopila diaľkový ovládač od televízora na toalete. Síce sme doteraz neprišli na to, ako sa jej to podarilo, ale asi tam môžeme vidieť prvé plamienky jeho inovatívneho nápadu 🙂

Niekoľko rokov pracoval na tom, aby ochrannú technológiu priviedol k dokonalosti, čo ho stálo čas, peniaze aj neúspešné pokusy – a teda nespočet elektroniky, ktorej obeť však časom priniesla výsledky. Niekedy v septembri 2019 ma oslovil s pomocou prezentácie jeho vystúpenia v technologickom Inkubátore TUKE. Následne ma Lukáš oslovil k spolupráci, pretože riadiť technologický podnik sám je časovo, finančne i fyzicky náročné. Urobil som si prieskum trhu, uveril jeho nápadu a šiel do toho. V súčasnosti fungujeme tak, že sa dopĺňame – Lukáš má na starosť technické veci okolo produktov a ja sa zameriavam na manažment celého startupu.

 Kedy ste sa začali venovať vývoju svojho produktu?

L: Tento produkt prešiel niekoľkými výrobnými fázami a pracovnými verziami, no začiatok vývoja sa datuje približne v roku 2017.

Ako sa menil prvotný nápad v priebehu rokov?

L: No, to bola zaujímavá a dlhá cesta. Najprv sme chceli vyrobiť elektrifikovanú krabičku, ktorá obsahovala prvky ako ventilátor, powerbanku, dotykový vypínač… Potom sme si uvedomili, že je to príliš drahé, náročné na výrobu a neperspektívne, tak sme skúšali vyrobiť verziu, ktorá mala silikónové telo, špongiovú membránu a bola naplnená silicagélom. Nakoniec sme to celé znova prekopali, aby sme našli jednoduché a najefektívnejšie riešenie nášho produktu, a to je súčasná verzia nášho záchranného balíčka.

humidef

A tá vyzerá ako?

L: Skladá sa z vonkajšieho tela, ktoré tvorí trojvrstvový obal s jednocestným ventilom (na odvod vlhkosti z vnútra balíka), vo vnútri sa nachádza vysúšacie vrecko naplnené prírodným bentonitom a čip, ktorý obsahuje inhibítory VCI, ktoré zabraňujú oxidácii a korózii. Súčasťou balenia je aj kvalitná trojvrstvová utierka, ktorá slúži na dôkladné utretie zariadenia od viditeľnej vody.

Ako vám s podnikaním pomáha vedecký park TECHNICOM?

L: TECHNICOM nám pomohol a pomáha hlavne mentoringom. Prihlásil som sa s projektom, tuším, minulý rok v lete do súťaže Máš nápad? Naštartuj svoj biznis! a prešiel som do finále. Spolu s ďalšími projektami sme sa dostali na polročný pobyt v startup centre, po polroku ma preradili do Inkubátora TUKE, v ktorom sme aj teraz. Osobitne by som chcel poďakovať Ľubici Biňas za podporu počas celého pobytu, a taktiež za všetky semináre a workshopy, ktoré som absolvoval. Moja vďaka patrí rovnako Ľubošovi Kolesárovi za praktické rady, koučing a rady ohľadom podnikania.

Vráťme sa späť k nanotechnológii, na ktorej funguje aj záchranný balíček. Vedeli by ste ich priblížiť?

L: Treba ujasniť, že primárne nejde o nanotechnológiu ako takú. Skôr by som to definoval ako kompiláciu existujúcich moderných technológií v spoločnej súčinnosti. V jednoduchosti sme spojili VCI ochranu pred koróziou a oxidáciou s modernými absorbčnými materiálmi, ktoré vytvárajú procesy vedúce k rýchlej záchrane elektroniky po kolízii s vodou a to tak, že zatiaľ čo absorpčný materiál (v našom prípade to je bentonit) zachytáva a pohlcuje vlhkosť zo zariadenia, VCI chip vypúšťa inhibítory, ktoré chránia dôležité kovové súčiastky, obvody a spoje pred účinkom korózie a oxidácie.

Čo bolo počas realizácie nápadu na komerčný produkt najťažšie?

V: Najťažšie pre nás boli dve veci – prvá bola vysporiadať sa s koronakrízou. Tá totiž prišla tesne po tom, čo sme spustili náš eshop a pustili sa do „ostrého“ predaja. My sme doslova po pár sekundách podnikania dostali facku a stáli pred rozhodnutím, ako ďalej. Napriek tomu sme sa sústredili na  nové nápady a na plánovanie. Niekoľko hodín denne, často aj celú noc, sme pracovali na tom, aby sme zdokonalili to, čo sme už mali k dispozícii (e-shop, produkty, marketing…).

Druhou ťažkou situáciou bolo nastavenie ceny produktov. Ako ekonóm som tieto veci videl ináč ako Lukáš a tu sme sa prvýkrát názorovo nezhodli. Cenotvorba je naozaj zložitý a zároveň veľmi dôležitý proces. V našom prípade som mal možnosť zakúsiť, aké to je, keď sa stretnú dva rôzne pohľady (ekonomický a technický) na jeden problém – cenu. Pre mňa osobne to bola určite zaujímavá skúsenosť. Zároveň nás to utvrdilo v tom, že sme dobrý tandem, ktorý vie vyriešiť aj problém, s ktorým na začiatku nepočítal.

humidef

Je produkt 100 % úspešný?

V: Nič na svete nie je 100 %. Nepoznám produkt, o ktorom by som mohol povedať, že funguje zaručene, za každých podmienok, a to platí aj v prípade našich produktov. Úprimne to však komunikujeme. V prípade záchranného balíčku hrá dôležitú rolu čas, kedy je použitý. Ak je použitý bezprostredne po zasiahnutí vodou, respektíve tekutinou, je 99-percentná šanca, že sa dané zariadenie zachráni. Samozrejme, vždy treba rátať s 1 %, ktoré nevieme ovplyvniť, môže súvisieť napríklad s technickým stavom zariadenia. Čím je čas použitia dlhší, tým sa znižuje aj % úspešnosti. Práve z toho dôvodu zákazníkom odporúčame, aby mali produkty (ak je to možné) vždy pri sebe alebo aspoň poruke.

Máte aj nejaký feedback od užívateľov?

V: Doteraz nemáme negatívny feedback od žiadneho užívateľa. Dokonca nám jedna užívateľka napísala, že naším produktom zachránila svoj notebook, ktorý jej oblialo dieťa. Pre kompaktné rozmery sme však ani my nepočítali s tým, že by záchranný balíček bolo možné použiť aj na notebook. Takže nás táto jej správa tak trochu pobavila, ale zároveň aj veľmi potešila.

 Aké máte biznisové ambície do budúcna?

V: My vidíme využitie tejto technológie aj inde. V súčasnosti máme vo vývoji niekoľko ďalších produktov, ako napríklad smartšperkovnica či smartbatoh. Každý deň si „za pochodu“ zapisujeme všetky pripomienky, nápady, idey. Smartbatoh bude predstavovať revolúciu v cestovaní či mestskom „walkingu“, keďže pôjde o naozaj unikátny produkt. Tento produkt chceme následne personalizovať – pre cestovateľov, turistov, mestské/company typy až po záchranárov či vojakov.

Úplne hlavným cieľom je pre nás vytvorenie ochranných systémov, ktoré by v oblastiach, kde je vysoké riziko povodní, chránili domy a majetok ľudí. Bude to dlhá cesta, ale veríme, že ju prejdeme celú až do úspešného cieľa a takýmto spôsobom pomôžeme ľuďom. Na to však budeme potrebovať určitý kapitál, preto je a bude naším cieľom prinášať ľuďom inovatívne produkty, ktoré im zároveň budú nápomocné v ich bežnom živote. Preto sme vďační za všetkých ľudí, ktorí sa rozhodli náš rýdze slovenský technologický startup podporiť akýmkoľvek spôsobom.

Veľmi nás teší napríklad to, že ľudia sú nadšení z našej myšlienky a sú ochotní nám pomáhať aj na odbornej úrovni, a to úplne dobrovoľne. To je dôkaz toho, že Slovensko je síce malá, no súdržná krajina plná šikovných ľudí a veľkých možností.

Pre ďalšie zaujímavé čítanie z technologického, ale aj netechnologického sveta navštívte našu rubriku Rozhovory.

Edita Fabian Hilgartová

komentár: 1

Hlavný partner:

Partneri: