startup

5 oblastí, v ktorých začínajúci startup potrebuje podporu

Začiatky startupov bývajú málokedy ľahké. Prvotné nadšenie z vynikajúco ohodnoteného nápadu narazí na praktické každodenné prekážky, ktoré je potrebné prekonávať popri vyvíjaní produktu či služby. Aká podpora startupu vie pomôcť startupistom, aby mohli fungovať s biznisovým potenciálom?

1. Priestory

Je pravdou, že aj spoločnosť Apple vznikla v garážových podmienkach, no v dnešnej dobe je potreba vlastných priestorov dôležitá, najmä pri stretnutiach s potenciálnymi investormi či partnermi. Startupový tím vyzerá profesionálnejšie, ak disponuje kanceláriou. Navyše mať vlastný priestor, kde sa budete ako tím stretávať a riešiť progres startupu, vie zefektívniť vašu prácu – nebude to vysedávanie na kávičke ani návšteva u niekoho doma, kde môžu byť rôzne rušivé elementy.

technicom

2. Mentoring a workshopy

Hľadať si tutoriály a inšpirovať sa úspešnými startupmi je cesta, ktorá nemusí vždy vyjsť. Každý projekt je jedinečný a čo platí pri jednom, nemusí pri druhom, keďže na úspešnosť vplýva množstvo externých faktorov, ako napríklad ekonomická situácia či lokácia startupu. 

Networking na rôznych eventoch neslúži len na rozširovanie kontaktov na sociálnych sieťach. Možno sa dostanete k človeku, ktorý na váš projekt nazrie z nadhľadu. Podpora startupu v podobe skúseného človeka sa pri budovaní projektu zíde – mentor vie poradiť a vychádzať zo svojich skúseností a vedomostí o biznise. 

Realizácia vlastného startupu je zároveň výzvou na neustále vzdelávanie sa. Okrem odborných vedomostí musíte pri svojom projekte, ak s ním máte biznisový potenciál, rátať aj s ďalšími oblasťami, v ktorých sa musíte zlepšiť, napríklad projektové riadenie, marketing či prezentovanie.

3. Technologické zabezpečenie 

Inovácie a snaha vyvinúť inovatívny produkt či služby si môže vyžadovať odborné zázemie (napr. laboratórnu výskumnu infraštruktúru), ku ktorému nemusíte mať prístup. Základný „backend“ a „frontend“ aplikácie sa dá vyvinúť v jednoduchších pomeroch.

Testovanie, relevantné databázy či vylepšovanie produktu a jeho smerovanie k smart technológii si však môže vyžadovať technologické zázemie, ktoré nemusíte mať doma.

4. Duševné vlastníctvo

Ochranná známka či patent – aj s týmto sa musia startupisti popasovať pre to, aby náhodou niekto iný ich nápad nevykradol. Vyznať sa v právnych záležitostiach týkajúcich sa duševného vlastníctva nemusí každý.

Túto sféru je lepšie nechať na odborníkov, ktorí majú skúsenosti a prax namiesto postupu pokus/omyl. Keďže ide o vaše duševné vlastníctvo a váš projekt, určite chcete, aby ste ho mali ošetrené právne najlepšie, ako sa len dá.

5. Získavanie partnerov

Človek je tvor spoločenský a platí to aj v biznise. Kvalitný prepracovaný startup s potenciálom má ešte väčšie šance na úspech, ak sa spojí s partnerom – zo súkromnej či verejnej sféry. Samostatnou kategóriou pomoci je investor, ktorý vie svojou podporou urýchliť celý vývoj produktu.

Dostať sa ku kontaktom na potenciálnych partnerov či investorom môžete prostredníctvom networkingu na rôzných akciách alebo aj súťažiach. 

Kto hľadá, nájde

technicom

Samozrejme, začínajúci startup naráža na množstvo ďalších problémov. Ak však startup vychádza z dobrého nápadu, vie získať pomoc. 

Komplexná podpora startupu sa dá nájsť aj v Košiciach – zabezpečuje ju Univerzitný vedecký park TECHNICOM, ktorý sídli v kempuse Technickej univerzity. So začínajúcimi startupmi a vznikajúcimi firmami má 6-ročné skúsenosti. Dvakrát ročne dáva príležitosť všetkým kreatívcom zúčastniť sa súťaže inovatívnych nápadov Máš nápad? Prezentuj ho! Cieľom tejto súťaže je vybrať nápady s biznisovým potenciálom, ktoré dostanú príležitosť rozvíjať sa v Startup centre TECHNICOMU. 

Podpora startupu vďaka súťaži

Šesťmesačný pobyt v Startup centre pomáha akcelerovať startupom s biznisovým potenciálom realizovať svoj projekt. Okrem priestorov ponúka najmä expertnú a mentorskú podporu, odborné pracoviská a laboratóriá a vzdelávanie v podobe workshopov a prednášok. Zároveň UVP TECHNICOM ponúka aj pomocnú ruku pri získavaní partnerov a investorov pre to, aby sa startup dostal na komerčný trh.   

Poslaním UVP TECHNICOM je vytvárať ekosystém na šírenie a podporu inovácií prostredníctvom prepájania vedy, výskumu a spoluprác s komerčným sektorom. Práve odborná podpora a pomoc, ktorú ponúka začínajúcicm startupom, je toho príkladom. 

Do 20. júna 2020 sa môžu všetci záujemcovia prihlásiť na ďalšie kolo súťaže inovatívnych nápadov a získať pre svoj projekt 6-mesačný akceleračný program a komplexnú podporu od UVP TECHNICOM. 

technicom

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár