tema mesiaca zoom

Malá firma, ktorá vďaka koronakríze zmenila svet telekonferencií

Za všetkým hľadaj ženu. Francúzska fráza „Cherchez la femme” stála aj pri zrode, v poslednej dobe známeho, komunikačného nástroja ZOOM.

Eric Yuan, CEO spoločnosti, si v dávnej minulosti našiel priateľku, za ktorou musel cestovať 10 hodín vlakom. Zdalo sa mu to neefektívne a hľadal spôsob, ako s ňou lepšie komunikovať. Jeho sen sa za pár rokov premenil na realitu. Počas cesty za úspechom však bolo množstvo neuveriteľných príbehov.

Do Spojených štátov sa dostal ako čínsky imigrant v roku 1997, po tom, čo ho inšpiroval príhovor vtedajšieho šéfa Microsoftu Billa Gatesa o rozmachu techniky a internetu v Silicon Valley.

V tom čase Eric pôsobil v Japonsku a jeho cestu na západné pobrežie USA mu americké imigračné úrady schválili až na deviatykrát. Nastúpil do spoločnosti Webex, ktorú neskôr kúpilo Cisco. V nej sa postupne vypracoval až na pozíciu technického viceprezidenta. 

ZOOM – krok do neznáma

Jedného dňa prišiel na poradu s tým, že sa mu zákazníci sťažujú na nestabilné pripojenie a sekajúci zvukový či video prenos. Chcel, aby sa ich softvér zmenil. Uprednostňoval stabilitu, jednoduchosť a ľahkú inštaláciu. Napriek tomu nenašiel u zvyšku manažmentu také pochopenie, aké si predstavoval. 

Jeho životný príbeh tak opäť nabral zaujímavý spád. Rozhodol sa podať výpoveď z dobre platenej pozície a vzal so sebou 40 inžinierov, aby rozbehli vlastný projekt. Ľudia okolo neho si ťukali na čelo, ale jemu sa podarilo získať prvú investíciu 3 miliónov dolárov a v roku 2011 založil ZOOM. 

ZOOM

Vývoj nového softvéru trval dva roky a v januári 2013 program oslavoval svoju prvú beta verziu. O pár mesiacov mal na konte 10 miliónov užívateľov, po prvom roku dokonca 40. 

Prichádza pandémia

Minulý rok v apríli, v čase, keď pandémiu nového koronavírusu nikto nepredpokladal, vstúpila spoločnosť na burzu a začala svoje akcie predávať po 36 dolárov za kus. Už beztak dobre našliapnutý príbeh technologického jednorožca explodoval s prichádzajúcou koronakrízou. 

Svet sa zastavil, lietadlá sa uzemnili, výroba spomalila a všetky stretnutia sa presunuli do online priestoru. Vďaka tomu začala spoločnosť rásť tak, ako si nepredstavoval žiadny investor.  Z niekoľkých miliónov užívateľov narástli na 300 miliónov užívateľov denne. Z Erika sa za pár týždňov stal miliardár.  

ZOOM

Príčinou úspechu ZOOMu nielen u investorov, ale aj u užívateľov, bolo to, že za málo ponúkal relatívne veľa. Kým ostatné systémy si za všetko nechávali platiť, ZOOM ponúkal a dodnes ponúka 40-minútovú konferenciu pre užívateľov zadarmo. Vďaka tomu sa mu darilo krok po kroku ukrajovať z koláča. 

Magická 150-tka 

Na rozdiel od ostatných spoločností, ktoré videoprenosy začali pridávať ako doplnok zvuku, ZOOM išiel inou cestou. Všetko podriaďovali videu. Vývojári spoločnosti si okrem toho stanovili magické číslo 150 milisekúnd.

Prišli na to, že práve to je číslo, kedy sú reakcie jednotlivých účastníkov telekonferencií najprirodzenejšie. Program si navyše komunikáciu optimalizoval podľa každého operačného systému zvlášť. 

Bezpečnosť

Zo všetkého najviac sa však vývojári snažili počúvať kritiku svojich zákazníkov. Tá na seba nenechala dlho čakať. S rastúcim počtom užívateľov začali pribúdať aj sťažnosti na vážne bezpečnostné trhliny.  

Online stretnutia narúšali nepozvaní hostia. Hackeri dokonca dokázali spustiť na vašom počítači videokonferenciu kliknutím na jednoduchý link. Aj vďaka tomu sa okolo spoločnosti ZOOM rozprúdili vášnivé diskusie. Niektoré štáty vydali bezpečnostné opatrenia proti tomu, aby ich úradníci ZOOM pri svojej práci nepoužívali. 

ZOOM

Túto daň za úspech musela spoločnosť zaplatiť, no reagovala pružne a v tejto kríze vytvorila 90-dňový plán na to, aby významným spôsobom posilnila svoju bezpečnosť. Minulý týždeň dokonca kúpila startup, ktorý sa venuje šifrovaniu komunikácie. 

Happyend? 

Príbeh Erika Yuana a jeho ZOOMu je zatiaľ happyendom. Dostať sa na prvú pozíciu pred gigantov, ako je Cisco či Microsoft, nebolo jednoduché. S rastúcou masou zákazníkov však rastie aj kritika a nároky.

Spoločnosť teraz musí ukázať, že prvá priečka jej právom patrí, aby tí, ktorí nakúpili akcie pred rokom, svoju investíciu pekne znásobili aj v budúcnosti. Napriek tomu všetkému odvetvie informačných technológií ukázalo, že patrí k jedným z mála, ktoré dokázalo v koronakríze rásť.

Pavol Miroššay

Výkonný riaditeľ združenia Košice IT Vallley.
pavol.mirossay@itvalley.sk

Články môžu vyjadrovať autorov subjektívny názor a postoj.

komentáre 2