Kino_usmev_kosice_pandémia

Ako pandémia ovplyvnila prácu na východe Slovenska?

Pandémia nepríjemným spôsobom zasiahla do života každého človeka. Tí, čo pracujú z domu, svojím spôsobom vyhrali. No žiaľ, nie všetci majú takúto možnosť. 

Opýtali sme sa podnikateľov a inštitúcií z Košíc a okolia, ako vyzerá ich momentálna pracovná situácia v súvislosti s pandémiou a obmedzeniami, ktoré sú na Slovensku.

Útulok vzájomnej pomoci

odpovedá: Romana Šerfelová, predsedkyňa správnej rady OZ UVP

Je oveľa menej adopcií, keďže útulok je zatvorený pre verejnosť, tiež aj oveľa menej materiálnej pomoci, celkovo je v útulku smutnejšie. Chýbajú nám dobrovoľníci, ktorí mohli kedykoľvek prísť psíkov vyvenčiť. V útulku dodržiavame prísne pravidlá, pretože ak by došlo k nakazeniu jedného zamestnanca, všetci by museli do karantény a nastal by problém so starostlivosťou o všetkých psíkov v útulku. Nevieme, čo bude ďalej, predpokladáme, že náš hlavný príjem z 2 % z dane bude výrazne nižší, no všetko ukážu najbližšie mesiace.

Kino Úsmev

odpovedá: Nina Šilanová, program & PR

Kino Úsmev je síce zatvorené, no s kolegami intenzívne pracujeme z domu. Niektorí z nás pripravovali projekty na Audiovizuálny fond, ktoré sme už podali. Píšeme výročné správy, zveľaďujeme priestor pred kinom, plánujeme budúcnosť kina a snažíme sa aspoň raz do týždňa o spoločné online porady. 

Okrem toho sa naša hlavná aktivita posledných týždňov sústredila na vymýšľanie kampane Daruj si Úsmev a podpor svoje lokálne kino. Táto kampaň  je zameraná na našich divákov a umožňuje im kúpu virtuálnej vstupenky, ktorú si budú môcť uplatniť v čase, keď bude kino znovu otvorené. Diváci tak pomôžu kinu v ťažkých časoch, predplatia si filmy podľa vlastného výberu a náš reštart bude môcť byť vďaka tomu oveľa jednoduchší. Veríme, že to všetci zvládneme.

Kaviareň Šálka kávy

odpovedá: Michal Pisár, majiteľ

Naša situácia je katastrofálna. Ako podnik, ktorý je zatvorený a nezarobí nič, generujeme len vysokú stratu, keďže zatiaľ neboli prijaé opatrenia vlády, ktoré by sa nás priamo dotýkali. Ale keďže vieme, že plakať je zbytočné, prerobili sme kaviareň na krajčírsku dielňu a otvorili e-shop kupsirusko. Týmto spôsobom vieme aspoň trošku generovať príjem pre našich zamestnancov a nás, aby sme jedného dňa mohli otvoriť a dovtedy neskrachovať. Viac-menej tento čas karantény nám vytvoril karanténu v kaviarni, v ktorej od rána do večera šijeme rúška a nemáme možnosť myslieť na to zlé.

Peter Čontoš – fotograf

Situácia ma zasiahla určite, ovplyvnilo to každodenné fungovanie nás všetkých, či už pri potrebe si nakúpiť potraviny alebo sa s niekým stretnúť. Som však veľmi rád, že ľudia sa k tomu stavajú rozumne. Vírus v obrovskej miere zasiahol či už svadby, ale aj rôzne eventy.

Firmy sa k tomu postavili bez váhania a dátumy zmenili na obdobie zimy alebo tohtoročné udalosti úplne vypustili z kalendára. Pri svadbách, ktorým sa vo veľkej miere venujem, to párom určite narušilo plány, ale pohotovo si vybrali iné dátumy. Či už v septembri alebo októbri, svojmu svadobnému dňu dali cestu nielen v sobotu alebo piatok, ale aj štvrtok či pondelok. Som veľmi rád, že sa každý snaží urobiť toho čo najviac ako pre seba, tak aj pre nás ostatných.

Jazyková agentúra Want

odpovedá: Michaela Dobrová, riaditeľka

V piatok 13. marca sme podľa nariadenia zavreli priestory jazykovky pre výučbu verejnosti. Všetky 4 učebne sú prázdne a rovnako aj partnerská kaviareň, v ktorej prebieha výučba, je zatvorená. Viac ako 2 týždne vyučujeme online.

Na túto situáciu sme sa snažili čo najskôr adaptovať. Ako riaditeľka som neuvažovala ani sekundu, že čo bude, konala som. Už štvrtok 12. marca som informovala všetkých lektorov a študentov, že hodiny, ktoré majú v piatok, prebehnú cez Skype a budeme pripojení ako tím lektorov. Väčšina hneď na to pristúpila, išla podľa pokynov, poslali mi spätnú väzbu, ako to prebehlo. Reakcia boli dobré. V priebehu víkendu som s kolegyňou, koordinátorkou jazykového vzdelávania Alenou, nastavila platformu pre priebeh všetkých hodín online, čo zahŕňalo vytvorenie online lektorských účtov a informovanie lektorov a klientov jazykovej školy, že prechádzame na formu www.onlinelekcie.sk a čo to všetko zhŕňa v praxi.

Klienti boli postavení pred hotovú vec, dostali inštrukcie stiahnuť si aplikácie pre komunikáciu s lektorom a podrobný postup. Rátali sme, že časť klientov na túto formu neprejde jednak zo strachu z nepoznaného, alebo z technických dôvodov, prípadne z finančného hľadiska. Najmenej flexibilní boli firemní klienti, skoro všetky firmy jazykové vzdelávanie pozastavili. Naopak, tešia nás študenti ZŠ a SŠ a dlhodobí dospelí klienti, ktorí pochopili, že táto situácia bude trvať viac ako dva týždne a že bez ich podpory to ako jazykovka nezvládneme, za to im veľmi ďakujem. Možno nastáva aj nová éra spôsobu vzdelávania, aktuálne straty ešte nemám vyhodnotené, ale boli to veľmi náročné dva týždne.

Elektroinštalácie Avionel

odpovedá: Stanislav Hudák

Ako podnikateľ a konateľ elektroinštalačnej firmy pociťujem situáciu pandémie na Slovensku a celkovo vo svete v tom zmysle, že je väčší problém s riešením a vybavovaním administratívnych vecí, ako sú povolenia. 

Problém je aj s vydávaním materiálu u niektorých firiem, buď sú firmy zatvorené, čo plne chápem, a v tých firmách, ktoré sú otvorené, je nedostatok materiálu. Osobne mám obavu kvôli dodávkam, ktoré prechádzajú cez hranice zo zahraničia a ako to bude pokračovať… Zákaziek je, samozrejme, menej, väčšina ľudí si v tejto situácii nemôže dovoliť finančne nákladné položky. Čiže na záver môj pohľad je iba obava ani nie tak zo straty zákaziek, je to iba pokles o približne 30 % menej práce, ale skôr z nedostatku inštalačného materiálu.

Cukrárka Zuzana na voľnej nohe

Od začiatku pandémie a reštrikcií, ktoré boli vyhlásené v našej krajine, je to s mojím podnikaním veľká bieda. Dovtedy som mala kopec objednávok, no po týchto reštrikciách začali zákazníci hromadne rušiť objednávky. Na jednej strane je to pochopiteľné, na druhej strane ja ako cukrárka nemám čo robiť. Rovnako je to aj s kaviarňami, do ktorých som pravidelne piekla. Žiaľ, zostala som bez príjmu. Podobne je na tom aj môj partner, ktorý pracuje ako obchodný zástupca. Síce momentálne pracuje z domu, ale tak navštevovať gastro prevádzky či posilňovne nemôže, takže viac času skôr nepracuje, ako pracuje.

Svadobná agentúra Nevädza

odpovedá: Katarína Kertisová

My sa venujeme okrem realizácie svadieb aj návrhu oznámení. Čiže nie sme úplne bez práce, pretože momentálne už tvoríme tlačoviny na septembrové termíny. Ale naša agentúra cíti nižší dopyt, veľa neviest stále čaká, že ako dlho to bude trvať. 

Svadby plánované do konca mája sa už preložili. Nevesty si nerušia termíny, ale hľadajú náhradný. Nevadí im piatok či nedeľa, pretože chcú mať svadbu ešte tento rok. Neznamená to však, že nás to finančne nezasiahne, pretože počas mesiacov, kedy sa svadby zrušili, prídeme o väčší zárobok. Zdalo by sa, že si ho dobehneme v druhej polovici roka, ale to určite budeme musieť zamestnať a zaplatiť ďalšieho zamestnanca, aby sme ten objem svadieb zvládli.

Prenájom LED plôch

odpovedá: Peter Juhás

V čase pandémie sa nám úplne spomalil predaj reklamného priestoru. V zásade, teraz funguje tak na 10 %, respektíve dobiehajú ešte objednávky, ktoré boli zadané pred pandémiou. Niektorí zákazníci dokonca úplne zrušili alebo prerušili objednaný reklamný priestor.

Mali sme našliapnuté aj na predaj niekoľkých LED obrazoviek/billboardov, to sa tiež stoplo. Človek mienil, no pandémia zmenila… Každopádne nezaháľame a aj v tomto nečase sa nevieme zastaviť. Využili sme známosti v Číne a ponúkli sme pomoc nemocniciam s dovozom osobných ochranných pracovných prostriedkov. 

Vyťažili sme z nečinnosti a našliapli sme na sektor, ktorý bol doposiaľ využívaný len minimálne. Plochy, ktoré sme dali do prenájmu, majú mať pravidelný servis. Nájomcovia však na tento pravidelný servis nedohliadali na 100% a v čase tohto hluchého výpadku sa na nás obrátili s požiadavkou na servis, čo nás veľmi potešilo. 

ZARA reality

odpovedá: Zdenka Horváthová

Nariadenie Úradu verejného zdravotníctva zo dňa 15. marca 2020 sa dotklo aj prevádzok realitných maklérov. V predchádzajúcich dňoch sa uzatvárali nedokončené predaje. 

Minimálny bol dopyt zo strany záujemcov o obhliadku, predpokladám kvôli ochrane vlastného zdravia. Napriek tomu môže v tejto dobe maklér vykonávať aj osobné obhliadky, a to za predpokladu dodržania maximálnej ochrany zdravia a hygienických opatrení. Potrebné je upovedomiť klientov vopred o opatreniach, ku ktorým budú musieť  pristúpiť.

To znamená povinné rúško, zakrytie nosa a úst, udržiavanie vzájomného odstupu, minimalizovanie počtu obhliadajúcich, dezinfekciu rúk, použitie gumových rukavíc, návleky na topánky a podobne.

Je na zvážení a rozhodnutí makléra s prezentáciou svojich nehnuteľností, aby eliminoval zbytočné obhliadky. To znamená prezentácia vytvorením videa, virtuálne 3D obhliadky, doplnením čo najpodrobnejšieho popisu, dostatočný počet fotografií a pôdorysu. Ideálna forma obhliadok je prostredníctvom digitálnej komunikácie.

Pridajte komentár