Hlavné je nebáť sa – Ako samouk začal programovať hry

Dávid má na YouTube vlastný kanál Alenvei, kde pridáva svoje devlogy – videá, ktoré dokumentujú vývoj programovania. Ako samouk sa vo videách venuje vývoju vlastných hier, ktorým sa začal venovať bez toho, aby mal nejaké IT vzdelanie.

Podľa Dávida je komunita devlogerov – v porovnaní so zahraničím – v česko-slovenskom prostredí veľmi malá. Dúfa, že v blízkej budúcnosti sa táto komunita rozrastie aj u nás. Sám je príkladom toho, že k programovaniu hier ako k hobby si vie človek nájsť cestu aj sám. 

Začiatky s markovacími jazykmi

Vo svojich programovacích začiatkoch v roku 2016 pracoval na hre Mask of Sadness pomocou javascriptových frameworkov (electronJS a babylonJS). „Ja som samouk, preto som začal zľahka  s markovacími jazykmi: HTML a CSS potom postupne som prešiel na JavaScript cez PHP. Teraz fičím na GDscript, v ktorom pracujem na novej hre menom Squerty a používam herný engin Godot.”

Prvý devlog vydal Dávid až o 2 roky neskôr, v roku 2018. „Inšpiroval ma youtuber Thinmatrix, ktorý naprogramoval sandboxovú hru Equlinox. Bolo to v čase, keď som študoval manažment na Prešovskej univerzite. Tak som natočil môj devlog a uploadol som ho na youtube. Niektorým ľuďom sa to páčilo, tak som v tom pokračoval,” spomína.

Najradšej tvorí Dávid RPG hry (role playing game, prekladané aj ako hra na hrdinov). „Výhodou toho, že si vytváram hry ako „indie developer“ je, že ak nemám chuť na programovanie, relaxujem pri modelovaní postavičiek.” 

Hlavné je sa nebáť

Napriek tomu, že je Dávid samouk, začiatky vraj neboli ťažké. „Najväčší problém bol, že som sa bál skúšať nové veci. Učil som sa tvoriť stránky pomocou HTML a CSS, no JavaScriptu som sa bál ako ohňa. Nakoniec som sa premohol a checkol som si základy JS na stránke w3school.com, kde je veľa užitočných príkladov. Približne po hodine na stránke som už programoval hry v JS. Hlavne je nebáť sa skúšať nové veci a netreba sa vzdávať, keď sa niečo nepodarí,” odporúča. 

Ak sa pozrieme na bilans tvorby domáceho programovania hier, zatiaľ sa Dávidovi nepodarilo dokončiť ani jednu hru. „Učil som sa všetko sám a na programovanie mám čas po práci, no som už blízko k ukončeniu hry Squerty, na ktorej pracujem.” 

Ani tento fakt však mladému nadšencovi neberie chuť pokračovať v hobby. „Programovanie hier mi dalo veľa poznatkov, hlavne trpezlivosť a chuť učiť sa nové veci. Ak porovnám, čo som vedel o programovaní pred 4 rokmi a dnes, tak som sa naučil používať mnoho užitočných frameworkov aj OOP (Objektovo orientované programovanie) a používať návrhové vzory. Môžem povedať, že tvorba hier je hravou formou učenia, niekedy aj bug vie vyčariť úsmev na tvári 🙂

Aké odporúčanie by dal Alenvei na začiatok? „Najlepšie je začať sa učiť na nejakom hernom engine – Godot alebo Unity. Ak by som začínal nanovo, osobne by som rozhodne začal s Godotom. Je rýchly, jednoduchý a pracovať v ňom je úžasné.”  

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár