Čo nás čaká na sociálnych sieťach v roku 2020?

Počas januára sa v našom magazíne venujeme sociálnym sieťam, ktoré sa stali každodennou súčasťou života. Aké trendy môžeme v najbližších mesiacoch očakávať?

1. Ešte viac videí 

Aj keď si klasická televízia stále drží svoje miesto, videá na internete opäť porastú. Pôdu im pripravil v prvom rade YouTube, vzniknutá sociálna sieť TikTok aj IGTV. 

Očakáva sa väčší video obsah na sociálnych sieťach, viac live streamov, tutoriálov, unboxingov aj obyčajných videí zobrazujúcich bežnú realitu dňa. 

2. Príbehy 

Úspech Stories na Instagrame sa raz-dva prehupol aj na Facebook a Messenger. Ľudia zdieľajú každodennosti svojho dňa – od raňajok až po večerné leňošenie. Podeliť sa o svoj „skutočný” život chce každý. Príbehy sú krátke, stačí im malá miera pozornosti a sú instantné, čím sa stávajú „výnimočnými”. Preto ich zo života tak skoro neodstránime. 

3. Influenceri 

Natívna reklama od aktívneho človeka zo sociálnej siete – s fanúšikmi zdieľa svoje dni, radosti aj trápenia, čím sa stáva pre followerov známou osobou, ktorej dôverujú – bude rásť. Publikum na sociálnych sieťach nevníma propagácie a spolupráce influencerov so značkami ako reklamu, preto im verí. 

Zaujímavosťou je, že množstvo influencerov prekopáva princíp – nestačí len pekná fotka do feedu, potrebný je aj zmysluplný text, pokojne aj naozaj dlhý s ťažkou témou. Pritom influencer vie, že jeho followeri si text prečítajú. Takýto typ postu fotky a dlhého textu s obsahom prechodne nahrádza písanie na vlastné blogy a weby.

View this post on Instagram

Toto sme my. Napriek Matejovej polocholerickej povahe, a mojich záchvatom poriadkumilovnosti, je veľmi pravedpobné, že Sára bude mať relatívne pokojné detstvo. Spojenie toxický stres, verím, bude poznať len z knižiek. Je ale množstvo detí, ktoré ho poznajú až príliš dobre. Dôvodom je generačná chudoba, ktorá je v istých okresoch Slovenska výraznejšia, ako inde. Život v chudobe a s ním spojený stres preukázateľne narúšajú rozvoju mozgu v ranom veku. Naša pripravenosť na školu, a produktívny dospelý život stoja na potenciáli, ktorého základy vznikli v našom ranom detstve. OECD v roku 2012 upozornila na silný vzťah medzi socioekonomickym zázemím žiakov a ich výsledkami v škole. Inými slovami, ak ste z rodiny, ktorá je na tom dobre, budete sa učiť dobre. Sociálna mobilita na Slovensku funguje horšie ako inde. Kým v krajinách OECD má v priemere takmer štvrtina vysokoškolský vzdelaných rodičov, ktorí nemajú stredné vzdelanie, na Slovensku su takýchto študentov len 4 percentá. V zásade teda u nás platí, do akého prostredia sa narodite, v takom aj zostanete. Takže, napriek tomu, že Matej študoval vysokú osem rokov, je štatisticky pravedpobné, že Sára sa po titul vyberie tiež (dúfam, že to zvládne o chlp rýchlejšie ako jej otec🙃) . Pri mnohých iných deťoch sme však ako spoločnosť zlyhali. Kým v Bratislavskom kraji prepadne iba 6-8 z 1000 detí, v Rimavskej Sobote je to až 92. Pričasto tam deti končia so vzdelávaním v siedmom ročníku, a na strednú školu môžu zabudnúť. A teda aj na lepšie uplatnenie sa na trhu práce. Ako spoločnosť tak škodíme sami sebe. . Vinníkom je sčasti naše školstvo. To dlhé roky nutne potrebuje reformu, ktorá neprichádza. Ďalšia šanca príde 29.2. A dovtedy je skvelé, že existujú organizácie, ktorá sa snažia pomôcť. Hovorím napríklad o programe Teach for Slovakia – z knihy jedného z ich učiteľov, Juraja Čokynu, citujem všetky tieto dáta, alebo napríklad o združení @cestavon. Ich poslaním je aj boj s generačnou chudobou, a pomoc ľuďom v nej postaviť sa na vlastné nohy. Pomôžme ich im v ich ceste. A pomôžeme tak aj sami sebe. Naozaj. . Dáta: Juraj Čokyna: A okraje máš kde? . . #stedrystvrtok #picoftheday #cestavon

A post shared by Veronika Cifrová Ostrihoňová (@veronikaostrihonova) on

4. Rozšírená realita a filtre 

Jednoducho dostupná zábavka, vďaka ktorej vám bude na stole v office skákať napríklad škriatok Dobby z Harryho Pottera. Záujem o AR filtre rastie u bežných užívateľov sociálnych sietí každý deň, tí šikovnejší si už vytvárajú aj vlastné filtre. 

5. Nakupovanie na Instagrame

Od možnosti priameho nákupu na Facebooku sa v roku 2020 dostaneme aj k priamemu nákupu na Instagrame bez odchodu z aplikácie. Instagram Shopping funguje na zahraničných profiloch v USA. 

Otázky a výzvy

Veľkou výzvou nielen pre najbližší rok bude určite regulácia obsahov na sociálnych sieťach, ktoré šíria fake news a nevhodný škodlivý obsah. Facebook už proti týmto kontentom začal podnikať prvé kroky.

V septembri 2019 sa začalo veľké testovanie skrývania čísel na Instagrame, zamerané na smartfóny s operačným systémom iOS. Predpokladá sa úplné skrytie srdiečok nielen na Instagrame, ale aj lajkov na Facebooku. 

 V závere roka 2019 prišiel na scénu Facebook Dating ako zoznamka, ktorá hľadá partnera vďaka spoločným záujmom či priateľom a vie využívať aj informácie z Instagramu. Na Slovensku a celkovo v Európe ešte aplikácia nie je. 

Všetko od spoločnosti Facebook by sa malo objaviť v jednom spoločnom inboxe. Facebook Messenger, WhatsApp a Instagram by mali tvoriť jednu veľkú komunikačnú platformu pre jednoduchšie a efektívnejšie komunikovanie.  

Čo všetko nakoniec rok 2020 prinesie, zistíme až časom. Inovovanie technológií a očakávaný nástup 5G siete možno ešte v konečnom dôsledku pozmení trendy a správanie užívateľov na sociálnych sieťach.

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár