Remote work na Slovensku – ako vyzerá?

Benefit v podobe home office ponúka v dnešnej dobe široké spektrum zamestnávateľov. V rámci decembrovej témy digitálneho nomádstva sme sa zamerali na remote work – teda prácu na diaľku, mimo oficiálneho sídla firmy.

Na diaľku z iných geografických miest vedia pracovať jednotlivci tímu, ale aj celé oddelenia. S pomocou odborníkov z portálu medializuj.sk sme sa pozreli na výhody remote work pre zamestnancov aj firmy. 

Bonusy 

Práca na diaľku firmám ponúka možnosť v značnej miere znižovať náklady na svoju existenciu. Zamestnancom zas prináša pocit voľnosti, ktorý vie byť skvelým motivátorom, rovnako ako flexibilita. Práca na diaľku – z domácej kancelárie, hotelovej kaviarne či chalupy mimo civilizácie, ale s dobrým internetom, prináša efektívnejšie využívaný čas skrátený o dochádzanie do firmy a státie v ranných a popoludňajších zápchach.

Ako motivovať na diaľku

Nemať zamestnancov na očiach a spoliehať sa len na ich vlastnú zodpovednosť a motiváciu však môže byť ťažké. Podľa Tomáša Nováka z Marketing Miner sa dá skvele motivovať najmä ľudí, ktorí sú súčasťou startupov.  

Najčastejšou motiváciou je podiel vo firme alebo percento zo zisku/obratu. Tým pádom nie je primárnym cieľom ,odsedieť si‘ 8 hodín, ale aktívne pracovať na raste firmy, z ktorej má aj zamestnanec bonusy. Pri korporátoch to však bežne tak nefunguje, preto je táto forma výhody vhodná podľa mňa len pre startupistov.” 

„Motivovať” sa dá aj formou trackovania výkonu zamestnancov, napríklad pomocou Toggle, Todolist, Trello. 

Zamestnanec si zaznamená odpracovaný čas, následne sa odporúča prejsť si výkaz práce a porovnať ho so zadaním, ktoré na daný mesiac dostal. Nadriadený by mal vedieť odhadnúť, koľko času zaberie splnenie určitej úlohy, a svoj odhad si vie porovnať s výkazom. Ak to podľa neho sedí, dôvera voči zamestnancovi rastie.” 

Práca na diaľku a ženy

Možnosť byť počas pracovnej doby mimo office vie vo veľkom pomôcť ženám – mamám. Práve formou remote práce sa dáva aj ženám na materskej dovolenke možnosť byť na diaľku súčasťou firmy a nevypadnúť tak úplne z biznis prostredia. 

Ženy si vedia svoj čas naplánovať podľa svojich potrieb a potrieb rodiny, čo je v dnešnej dobe časovo náročné. Z titulu mojej manažérskej pozície počas práce v IT firme som remote work využívala zriedka, v prípadoch, kedy som potrebovala ísť s dieťaťom k lekárovi, bolo choré a potrebovala som ostať doma alebo som musela lekára navštíviť ja. To znamená, že som to využívala primárne kvôli efektívnemu využitiu času a logistike, ak bolo pre mňa výhodnejšie v daný deň ostať doma a pracovať z domu. No párkrát som využila túto možnosť pri práci na koncepčných témach, keď  som potrebovala kľudné prostredie na sústredenie,” vysvetľuje Monika Mihoková, ktorá má s prácou v korporátoch viac ako 20-ročné skúsenosti.

Pritom dopĺňa, že remote work bol vo firmách, kde pracovala, poskytovaný ako benefit. „O možnosti využitia, tj. kedy a ktorý deň môžem pracovať z domu, rozhodoval priamy nadriadený a to na základe typu práce či projektu alebo od požiadavky zákazníka. Čiže to nefungovalo tak, že som si povedala, že zajtra pracujem z domu a ostala som doma. Vždy o tom rozhodoval nadriadený a potrebovala som písomný súhlas či iné schválenie.” 

Nástrahy remote work

Pracovať nepretržite len na diaľku nie je pre každého, navyše remote work nie je možnosťou v každej firme. Človek potrebuje sebadisciplínu a firma dôveru v ňu. 

„Malo by byť všetkým zrejmé, že tento typ práce nie je vhodný celoplošne. Ja som poskytovala túto možnosť jedine kolegom, ktorí mali silnú sebadisciplínu a na ktorých som sa mohla spoľahnúť, že prácu doma aj vykonajú,” súhlasí Monika Mihoková.

Diaľkový zamestnanec sa musí pripraviť na obmedzené sociálne interakcie so svojimi kolegami.

 „Keď je celý tím v jednej miestnosti, ľahšie prúdia informácie, všetci o všetkom vedia. Keď každý sedí inde, je to náročnejšie. No je to o návyku, aby sme dôležité informácie šírili medzi všetkých. Na skupinové chatovanie sme v minulosti používali Skype, nedávno sme prešli na Slack. Taktiež je to zložitejšie s osobnými vzťahmi. Keď vidíte niekoho prísť ráno do práce, pozdravíte ho. Ale keď zasvieti ,online‘ na chate, bežne mu nenapíšete ,ahoj, ako sa máš‘. Taktiež sa online chodí blbo na pivo. Z času na čas je dôležité stretnúť sa naživo,” približuje Ján Januška, špecialista na Google.

Pokiaľ zamestnanec nemá skúsenosť s remote work, je dobré začať nabiehať na tento spôsob práce postupne. „Prvé mesiace skúšobnej doby odporúčam, aby zamestnanec chodil aspoň na pár dní v týždni do firmy, kde by ho mohol zamestnávateľ odkontrolovať a následne porovnávať s home-officom,” dopĺňa Tomáš Novák.

 Ako nájsť vhodného človeka?

Keďže pre prácu na diaľku nemá každý z nás bunky, zamestnávateľ musí inak pristupovať pri obsadzovaní remote pozície. Skúsenosti s tým má Ján Januška z firmy Spotibo, ktorá od svojho vzniku funguje remote. 

Prácu na diaľku komunikujeme v pracovnom inzeráte. Je výhodou, ak má uchádzač s takou prácou skúsenosti. Už počas výberového procesu sa snažím zistiť, nakoľko je uchádzač zodpovedný, či na neho bude spoľah a ako pristupuje k práci. Prvotná komunikácia mnohé prezradí. Obvykle si spoluprácu otestujeme na menšej úlohe. Sledujem, ako rýchlo uchádzač reaguje, nakoľko je komunikácia efektívna, či sa plnia dohodnuté termíny. Koniec koncov, výberový proces je do veľkej miery o ,pocite‘. A je dôležité sledovať počas spolupráce, či bol ten pocit správny alebo nie.” 

Must have pre remote work

Pre prácu na diaľku potrebujete – okrem sebadisciplíny a dôvery nadriadeného, predovšetkým rýchle a neobmedzené internetové pripojenie, nainštalované firemné aplikácie a prístup k dátam. Ten sa dá vyriešiť softvérovými virtuálnymi privátnymi sieťami alebo virtuálnymi pracovnými plochami.

Vaša práca na diaľku vám dá slobodu a priestor, no zvýši vám náklady, ktoré inak vznikajú firme – či už na energiu, alebo minimálne na prísun kofeínu. Dôležité je neobmedzovať sa len na jeden priestor, najmä, ak nie je ten správne motivujúci.

Nevidím dôvod vyžadovať prítomnosť kolegov v práci. Ak tam budú, automaticky to neznamená, že pracujú. Dôležité je, aby mal každý podmienky, ktoré mu v danom momente vyhovujú. Každý z našich SEO špecialistov dochádza aspoň občas do coworkingu. Nikto z nás nedokáže pracovať len z domu..,” dodáva na záver Ján Januška.

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár