digitalny detox lemur

Digitálny detox – diéta pre váš mozog

Vidieť ľudí, ktorí majú sklonenú hlavu a pozerajú do svojho displeja dnes nie je nič výnimočné. Telefón sa stal miestom a priestorom, kde je všetko. Vďaka nemu ste dostupný 24 hodín denne, viete, čo robia vaši priatelia, sledujete ľudí, s ktorými ste sa stretli párkrát za život.

Štatistiky ukazujú, že priemerný človek si svoj telefón kontroluje asi 110-krát za deň. Keď sa študentov na Stanfordskej univerzite pýtali, čo by radšej zabudli doma – telefón či peňaženku, dve tretiny z nich jednoznačne uprednostnili peňaženku. Nehovoriac o tom, že až 90 % ľudí pociťuje stres, ak je ich telefón tesne pred vybitím. 

Bez pripojenia a prepojenia majú ľudia strach, že im niečo ujde. Tento fenomén už pomenovali aj vedci. Označuje sa ako FOMO – Fear of Missing Out (Strach z vynechania). 

Ak k tomu pridáme stresujúcu prácu alebo náročného šéfa, je to ešte horšie. Máme pocit, že musíme byť dostupní vždy a okamžite. 

Odmena pre mozog

Interakcia s obrazovkou zaplavuje mozog dopamínom. Čím častejšie ho mozgu doprajeme, tým viac si na neho zvykne. Ak sa potom od mobilu na chvíľu odpútame, mozog si pýta svoju dávku. Vytvára sa závislosť, pri ktorej môžu mať ľudia v tom horšom prípade až úzkostlivé stavy. Hlavne vtedy, ak trpia pocitom, že v práci sa bez nich a ich názoru jednoducho nezaobídu. Ako z toho von?

Núka sa digitálny detox

V stravovaní sú veľmi populárne očistné diéty. Vtedy sa zbavíte všetkého nezdravého vo vašom jedle a aspoň na istý čas doprajete vášmu telu poriadnu dávku zeleniny a vitamínov. S digitálnym detoxom je to podobné. Rozdiel je iba v tom, že sa aspoň na určitý čas zbavíte obrazovky, notifikácií a internetu. 

Začať nie je vždy najjednoduchšie. Najlepšie je otestovať sa na dovolenke. Pokiaľ sa túlate po Slovensku, v horách nebude také ťažké nájsť oblasť bez signálu. Pri mori zasa môžete svoj telefón nechať rovno na hotelovej izbe a užívať si vlny a pláž bez toho, aby ste mali pri sebe malú krabičku, ktorá vás neustále rozptyľuje. Konečne budete mať čas na knihu, ktorú ste tak dlho odkladali.

Vypnite si notifikácie

Začať môžete aj iným spôsobom – popasovať sa s notifikáciami. Facebook, Instagram, Whatsapp, Viber, LinkedIn sú sociálne siete, na ktorých vás dnes ľudia dokážu zastihnúť nonstop. Jednoduché vypnutie notifikácií spôsobí, že vaše oči nebudú neustále odbiehať na displej obrazovky a nebudete mať nutkanie túto aplikáciu otvoriť. Niekedy aj mierne nakuknutie môže trvať viac ako 20 minút.

Emaily

Emaily sú kapitola sama o sebe. Pokiaľ ich dostanete za deň tri, tak to, že máte zapnuté notifikácie, vás dramaticky rušiť nebude. Ak však vo vašej schránke denne pristanú desiatky emailov, nemá absolútne zmysel, aby ste na ne dostávali upozornenia.

Na jednej strane vám telefón neustále vibruje, čo môže pôsobiť naozaj rušivo, na strane druhej sa neustále rozptyľujete čítaním. Navyše, ak ste doma, mali by ste vašu myseľ a hlavu nechať odpočívať od práce a venovať sa rodine a blízkym.

Tichý režim 

Pokiaľ sa potrebujete sústrediť, nie je nič zlé na tom, ak svoj telefón zapnete na nejaký čas na tichý režim. Nezabudnite ho však dať aj mimo dosahu vašich očí. Ak je to na vás priveľa, zapnite si ho do takého režimu, že sa vám dovolá iba naozaj úzky okruh ľudí. Každý jeden telefonát počas toho, ako pracujete, spôsobí to, že sa na istý čas úplne odpojíte od toho, čo robíte a musíte začínať odznova.

Pravidlo 8 hodín 

Snažte sa rozdeliť svoj deň počas pracovného týždňa do troch celkov. 8 hodín venujte práci, 8 spánku a 8 hodín venujte svojmu voľnému času. To, že pracujeme dlhšie, neznamená, že sme viac produktívni. Ruku na srdce. Keď máte na nejakú konkrétnu úlohu málo času, dokážete byť maximálne efektívny. Ak však máte na tú istú úlohu celý deň, bude vám trvať minimálne raz toľko. Ak nie viac. Počas vášho voľného času si naozaj strážte to, či ozaj potrebujete byť pripojený a mať všetky informácie online. Ak si idete zabehať alebo zacvičiť, telefón nechajte doma alebo v skrinke. Tak isto si v ňom viete nastaviť rôzne obmedzenia pre jednotlivé aplikácie tak, aby vás v určitom čase nerušili. 

Víkend je váš čas na oddych

Odpojte sa počas víkendu. Tak ako telo si potrebuje po výdatnom športovom výkone oddýchnuť, tak aj myseľ potrebuje načerpať novú energiu. Ak vyslovene nemusíte, nepracujte cez víkend vôbec. Maily na vás počkajú do pondelka. Venujte sa rodine, priateľom alebo čomukoľvek, čo vám prináša radosť.

Začať s digitálnym detoxom nie je jednoduché. Kým v minulosti bol frajer ten, kto vôbec mobilný telefón mal, dnes je frajer ten, kto ho dokáže odložiť a odpojiť sa. Keď ľudstvo dokázalo prežiť a fungovať stovky rokov bez toho, aby bolo neustále v spojení, zvládneme to aj my dnes. Navyše sa budeme cítiť oveľa lepšie. 

Pavol Miroššay

Výkonný riaditeľ združenia Košice IT Vallley.
pavol.mirossay@itvalley.sk

Pridajte komentár