EAST MAG

Som výnimočná, pretože…

Napriek tomu, že slovenské príslovie nás učí inak, dobré sa samo v dnešnej dobe nepochváli. Preto je dôležitá sebapropagácia, ktorej sa venoval workshop #IamRemarkable.

V Košiciach sa konal tento workshop 25. júla 2019 v priestoroch spoločnosti Resonate. Jeho jedinými lektorkami v metropole východu sú Lenka Hlinková a Iveta Tonhauserová a na Slovensku je okrem nich v súčasnej dobe vyškolených ďalších 10 lektorov. Pilotný workshop absolvovalo 9 žien – zo sféry IT aj mimo nej.

REKLAMA

Búranie stereotypov

Iniciatívu #IamRemarkable rozbehla spoločnosť Google. Jej cieľom je vzdelávať ženy a marginalizované zastúpené skupiny v sebapropagácii na pracovisku aj mimo neho. Zároveň iniciatíva búra stereotypy a predsudky spoločenského vnímania propagácie vlastných úspechov.

Do tejto dobrovoľnej aktivity sme sa zapojili, lebo zdieľame presvedčenie, že ženy, alebo všeobecne ľudia s menším sebavedomím, majú často problém odprezentovať svoje úspechy v práci či súkromí. Schopnosť predať sa potrebuje mať každý, nielen obchodníci, a to či už pri získavaní investora, povýšenia, zvýšenia platu alebo dokonca i partnera. Podľa prieskumov sú to často práve ženy, ktoré majú problém priznať si úspech, nieto ho ešte verejne prezentovať. No sebapropagácia je schopnosť potrebná na trhu práce 21. storočia. Je načase prestať sa skrývať za ,my‘, keď hovoríme o tom, čo sme dosiahli a začať častejšie používať zámeno ,ja‘. Sebapropagácia založená na faktoch nie je chválenie sa. Pracovité včielky, ktoré ticho čakajú v kúte, kým si šéf všimne ich tvrdú prácu, vo väčšine prípadov zostávajú prehliadané a predbiehané kolegami, ktorí vedia svoj prínos lepšie artikulovať,” opísala Lenka Hlinková.

Sme príliš sebakritické

Podľa prieskumov Google muži žiadajú o povýšenie v práci, ak svoju prácu spĺňajú na 60 %, ženy až kým majú 100 %. A to nemusí byť vlastne nikdy. Podobne to je aj pri rozosielaní životopisov na pracovné pozície – ženy potrebujú spĺňať viac požiadaviek na danú pracovnú pozíciu než muži, aby vôbec svoj životopis zaslali. Aj o tom diskutovali účastníčky workshopu.

Zároveň v uvoľnenej atmosfére ženy opisovali svoje skúsenosti so sebaprezentáciou a hľadali dôvody, prečo je pre ženy v našej spoločnosti menej prirodzené priznať si svoj odpracovaný úspech. Súčasťou 90-minútového workshopu bola aktivita, pri ktorej si každá účastníčka musela uvedomiť, prečo je výnimočná. To sa môže zdať ako ľahká úloha, no napísať 10 dôvodov dalo účastníčkam celkom zabrať. Pritom viaceré konštatovali, že na zoznam vecí, v ktorých sa potrebujú zlepšiť, by im nestačil jeden hárok papiera.

Na Slovensku od leta 2019

Hovoriť verejne o sebe nie je ľahké všeobecne, nieto ešte keď máme hovoriť o svojich úspechoch. Nikomu z nás to asi nie je úplne príjemné, ale je potrebné sa to naučiť. To sa nedá na krátkom workshope, toto je len začiatok. Sebaprezentácia je ako sval, ktorý je potrebné trénovať,” vysvetlila Lenka Hlinková.

Workshop z vás síce hneď neurobí sebavedomého človeka hrdého na svoju prácu, no otvára tému stereotypného vnímania sebaprezentácie, ktoré spôsobuje nedôveru v seba samých.

Iniciatíva #IamRemarkable sa na Slovensku začala šíriť toto leto vďaka prvým slovenským vyškoleným lektorom. Do iniciatívy sa v priebehu minulého roka zapojilo vyše 22-tisíc účastníkov v 50 krajinách sveta.

Workshop sa bude konať aj v auguste, stačí sledovať stránku Selfactory, prípadne je možné uskutočniť workshop aj v rámci firemného prostredia. Účasť na tomto tréningu je bezplatná a v Košiciach sa bude ešte niekoľkokrát opakovať. Pre termíny alebo dohodnutie workshopu priamo vo vašej firme sledujte stránku Selfactory. V prípade záujmu v iných mestách, kontaktujte trénerov podľa regiónu priamo TU.

Edita Fabian Hilgartová

Pridajte komentár