EAST MAG

Odkaz pre budúce ženy v IT – nebuďte na seba také prísne a nenechajte sa odradiť

Bulharsko, Litva a Rumunsko majú dlhodobo viac ako dvojnásobný podiel žien v IT než my. Sú však dôkazom, že je to dosiahnuteľný pomer. Študentky na ich technických fakultách predstavujú takmer tretinu všetkých študentov. U nás netvoria ani 10 % a v roku 2018 sme dosiahli podiel pracujúcich žien v IT len vo výške 12,3 %. Eurostat tu ráta len s pozíciami, ktoré sa priamo podieľajú na výrobe alebo údržbe informačných technológií, preto medzi nimi marketing, obchod, financie ani ľudské zdroje nie sú zohľadnené.

Pred dvoma rokmi sme boli na úplnom chvoste európskeho rebríčka s pomerom 9,2 %. Trochu sme si prilepšili, no medzi jeho poslednými priečkami preskakujeme už viac než 10 rokov. Podľa Štatistického Úradu ročne na Slovensku pribudne v priemere 700 nových pracovných miest s IT zameraním. Sloveniek v tejto sfére každoročne pribúda, ale nie tak rýchlo ako Slovákov.

REKLAMA

Je perspektíva žien v IT ružová?

Podľa nedávneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky, v ktorom si posvietili na záujem dievčat o štúdium informatiky, vyplynulo, že až 21 % opýtaných respondentiek zvažuje štúdium na technickej fakulte. Odpovedalo v ňom 400 slovenských dievčat vo veku 14 – 17 rokov. Prieskum podporila spoločnosť Accenture a Nadačný fond Telekom.

Z tých 21 % sa však až 18 % ešte stále rozhoduje a toto optimistické číslo sa môže časom dramaticky scvrknúť. Každú piatu z nich totiž od tohto nápadu odrádzajú rodičia, viac ako polovicu z nich informatika, ako ju poznajú zo školy, veľmi nezaujíma a tretina z nich má dosť prísne predstavy o tom, čo všetko má študentka ašpirujúca na štúdium informatiky ovládať. A nielen to. Veria, že na techniku potrebujú vrodený talent.

Ešte horšou správou je, že až 78 % dievčat si podľa tohto prieskumu nedokáže predstaviť, že by v budúcnosti v oblasti IT pracovalo. To môže byť spôsobené nedostatkom ženských vzorov z tejto oblasti v ich okolí alebo nízkej informovanosti o pestrých možnostiach uplatnenia.

Dievčatá vo svojej práci rady vidia hlbší zmysel a podľa iného, zahraničného prieskumu až 9 z 10 dievčat túži po práci, v ktorej môže pomáhať. Ľuďom, prírode, zvieratám. V práci za počítačom tento zmysel nevidia len preto, že im nie je dostatočne komunikovaný. Aj pracovné ponuky sú často formulované len ako zoznam požiadaviek, no skutočný produkt práce a jeho dopad na spoločnosť sa väčšinou neuvádza. Pritom práve ten je hlavným motivátorom pre ľudí, ktorí očakávajú od práce viac než len slušné finančné ohodnotenie.

Ako dostať viac dievčat k počítačom

Ideálne je začať v rannom veku. Naša spoločnosť je ešte stále presiaknutá stereotypmi a v mnohých rodinách žena nie je považovaná za technický typ. Dcéram prospeje, ak ich otcovia pustia k výmene žiarovky, opravia spoločne pokazený spotrebič alebo keď ju zasvätia, čo sa skrýva pod kapotou auta. Nechajte dievčatá hrať počítačové hry, pretože práve tieto majú až štvornásobnú pravdepodobnosť, že budú pracovať v oblasti technológií. Neodhovárajte dcéry, no ani synov od štúdia informatiky. Je to jedna z najperspektívnejších pracovných oblastí, ktorá predstavuje flexibilitu, stabilitu a nadpriemerné platové ohodnotenie. Zatiaľ nie sú indície, že by sa to malo v najbližšej dekáde zmeniť.

Tretinu respondentiek odrádza náročnosť tohto typu štúdia. Nevytvárajme okolo programovania zbytočnú mystickú bublinu, akoby to bolo len niečo pre vyvolených či géniov. Dievčatá sú voči sebe oveľa kritickejšie ako chlapci. Do oblasti, v ktorej majú prevahu muži, potrebujú trochu povzbudiť.

Výsledky prieskumu potvrdzujú, že ak chceme systémovo zvýšiť podiel žien v IT sektore, musíme začať pracovať už s dievčatami na prvom stupni základnej školy. Podmienkou toho je, aby výučba informatiky mala relevantný obsah a preto aj naša firma v spolupráci s ďalšími partnermi realizuje program školení učiteľov ,Digital Skills’. Jeho cieľom je, aby aj na školách, ktoré nemajú kvalifikovaných učiteľov, boli vyučovacie hodiny informatiky naplnené kvalitným obsahom,” hovorí Alena Kanabová zo spoločnosti Accenture.

Výsledky obdobných projektov sa, samozrejme, prejavia až v budúcnosti, no my v Accenture už teraz reagujeme na akútny nedostatok žien v IT tým, že realizujeme a podporujeme vzdelávacie programy, ktoré umožňujú ženám so záujmom o prácu v tomto odvetví získať potrebné zručnosti. Sami im aj ponúkame pracovné uplatnenie priamo u nás. Len v minulom roku sme takto zamestnali 30 absolventiek takýchto programov,“ dodáva Kanabová v čerstvej tlačovej správe IVO.

Kto vyplní dieru na trhu práce?

Podľa zahraničných prognóz až 9 z 10 povolaní o 10 rokov budú vyžadovať digitálne zručnosti. Nie je možné, aby 90 percent pracovných miest obsadila polovica populácie, teda muži. V prípade, že nechceme v budúcnosti pracovnú silu do IT dovážať vo veľkom, je na čase zvýšiť podiel žien. Záujem o štúdium informatiky zo strany dievčat však naznačuje, že mnohé budúce „ajťáčky” vstúpia do IT sféry bez diplomu z technickej fakulty, napríklad po samoštúdiu alebo rekvalifikácii. A možno až o 10 rokov budú ľutovať tie roky obetované vysokoškolskému štúdiu, ktoré bolo možno ľahšie ako informatika, no na trhu práce nebude mať dostatočné uplatnenie.

Lenka Hlinková Wirecard


Autorka článku: Lenka Hlinková

  • pracuje v IT vyše jedenásť rokov, spoluzakladateľka akadémie zručností budúcnosti Selfactory
  • je autorkou prvej slovenskej motivačno-náučnej knihy pre súčasné i budúce ajťáčky – Ženský algoritmus
  • oficiálna regionálna líderka programu Lean In na Slovensku
  • má titul Google Certified Trainer for Education, ktorý každý rok Google udelí len niekoľkým Slovákom

Pridajte komentár