Deti a svet technológií. Máme ich učiť programovať?

Ako malý chlapec som sa nevedel dočkať momentu, keď pred našou škôlkou uvidím žltú embéčku. Zatvorenie jej dverí a usadenie sa do mäkkučkých sedadiel pre mňa znamenali začiatok ďalšieho dobrodružstva v Podniku výpočtovej techniky. V tom čase počítače netvorili bežnú súčasť domácností a vďaka môjmu otcovi som mal jedinečnú možnosť obsluhovať tento zázračný stroj, ktorý dokázal reagovať na moje príkazy. Mohol som mať tak 5 rokov.

V začiatkoch to boli, samozrejme, hry. Pamätám si na mačku, ktorá na fialovo-zelenom pozadí skákala do okien a riešila v nich rôzne úlohy, kým netrafila na psa, metlu alebo inú prekážku, ktorá ju stála život. Neskôr pribudli ďalšie, ale spustiť ich nebolo úplne jednoduché. Hru bolo potrebné zazipovať, odzipovať, nahrať na diskety a úspešne preniesť do miesta svojho bydliska. Tí, ktorí to zažili, dokonale poznajú pocit frustrácie, ktorý ste mali, ak vám niektorá zo siedmich diskiet ohlásila chybu. Väčšinou to bola práve tá posledná.

Počítače v tom čase prinášali akúsi fascináciu a výnimočnosť. O to viac sme chceli vedieť, ako fungujú. Obyčajné vypísanie textu na obrazovke podľa nášho želania alebo jednoduchá kalkulačka v nás vyvolávala zvláštny pocit zadosťučinenia, ktorý nás nútil pokračovať. A tak sme sa my, dnešní tridsiatnici, dostali k tomu, že nás živí práca v IT.

Dostupnejšie, ale…

Generácia dnešných detí to má jednoduchšie. Rodičia majú mobilný telefón s dotykovým dispejom, ktorý dokáže takmer všetko. Výkonom sa môže porovnávať so stolovým počítačom a niektoré deti ho vedia ovládať skôr, ako vedia rozprávať. Počítače a im podobné zariadenia sú dostupnejšie, no počítačová gramotnosť detí u nás každým rokom klesá.

Len pre zaujímavosť – priemerná úspešnosť IT Fitness testu pre stredné a vysoké školy klesla zo 42,59 % v roku 2017 na 36,60 % v roku 2018.  Svet IT sa zjednodušil tak, že zábava v ňom už nie je pre deti takmer žiadnou výzvou. Keď je všetko také jednoduché, prečo máme potom deti viesť k tomu, aby vedeli programovať?

Existuje niekoľko dôvodov, pre ktoré by ste to mohli aspoň skúsiť:

1. Hľadanie riešení

Programovanie deti učí prekonávať problémy. Nie vždy veci fungujú tak, ako si predstavujeme. V živote to platí dvojnásobne. Vďaka programovaniu sa naučia hľadať nové riešenia pre to, aby dosiahli svoj vytúžený cieľ.

2. Chyby posúvajú dopredu

Na svete neexistuje žiaden programátor, ktorý vo svojom kóde neurobil chybu. V skutočnosti mu  pomáhajú a posúvajú ho o krok ďalej. Vaše dieťa sa tak naučí, že zlyhanie neznamená za každú cenu niečo negatívne a dokáže sa zo svojich omylov poučiť.

3. Vytrvalosť a trpezlivosť

Niekedy to chce pevné nervy – dosiahnuť to, aby program robil, čo si predstavujeme. Dieťa sa naučí trpezlivosti. Bude skúšať, prerábať, znova skúšať. Takto pochopí, že čím viac času niečomu bude venovať, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa dostaví vytúžený úspech.

4.Logické myslenie

Programovanie nie je len o tom, že dieťa dokáže zapisovať riadky kódu. Naučí sa, že akokoľvek veľký problém alebo výzva sa dá rozdeliť na menšie. Tie potom dokáže riešiť oveľa efektívnejšie.

5. Kreativita

V programovaní experimentujete. Skúšate nové veci. Snažíte sa riešiť problémy inak. Dieťa tak naučí svoj mozog, aby bol kreatívnejší a prichádzal s novými riešeniami.

6. Budúcnosť

Svet okolo nás sa dynamicky mení. Je iba otázkou času, kedy zaniknú pracovné pozície, ktoré si vyžadujú opakovanie jednoduchých úkonov. Nahradia ich počítače. Zdá sa vám to nereálne? Zamyslite sa napríklad nad tým, koľkokrát navštívite pobočku banky dnes a koľkokrát ste ju navštívili pred 10 rokmi. Vaše dieťa tak môže stáť na druhej strane barikády. Nie tej, ktorú časom zautomatizujú a bude si musieť nájsť nové uplatnenie, ale na strane, ktorá bude automatizovať.

Ako začať?

Je jasné, že aj keď vaše dieťa neskončí ako programátor, skúsenosti, ktoré hravou formou získa, sa mu môžu zísť v akejkoľvek profesii. Ak je už na prvý pohľad jasné, že sú mu bližšie úplne iné veci, podporte ho v tom, čo ho baví. Nútiť deti programovať nemá žiaden zmysel. 

Máte pocit, že by práve vaša ratolesť mohla mať bunky na riešenie logických úloh? Skúste ho zaujať. Je potrebné prísť s niečím novým a inovatívnym. Aplikácie vo vašom iPade alebo telefóne už predsa pozná. Siahnite preto po menej tradičných, no o to zaujímavejších formách.

Ideálnou pomôckou pre deti v predškolskom veku je Bee Bot. Plastová včielka s tlačidlami na chrbte. Vaše dieťa si to ani neuvedomí a zadávaním krokov malú včielku naprogramuje.

Staršie deti zasa môžete zaujať programovateľným dronom. Najprv si ho budú musieť poskladať, ale potom už začne tá pravá zábava s nekonečnými možnosťami. Navyše už ich nebudete musieť presviedčať, aby sa išli hrať von.

Ak vám v detskej izbe zasa rastie expert, siahnite po Micro:Bite alebo robotovi, ktorý je postavený na platforme mBot.

Ak vaše dieťa obľubuje LEGO, siahnite po drahšej alternatíve MINDSTORMS EV3, ktorá kombinuje klasické kocky s mikropočítačom a rôznymi senzormi. Okrem toho sa vaše dieťa môže zapojiť aj do rôznych súťaží. Sám som na nedávnej súťaži Legobot videl 11-ročných chlapcov, ktorí naprogramovali pomocou tejto skladačky tlačiareň. Možností je veľa.

Nie za každú cenu

Či už z vášho dieťa vyrastie programátor, alebo nie, vďaka počítačom a logickému mysleniu dostane do svojej budúcnosti výbavu, ktorá mu zabezpečí schopnosť adaptovať sa v akejkoľvek situácii a bude sa vedieť dobre uplatniť. Stále však platí to, že na prvom mieste musí byť aj záujem zo strany našich najmenších. 

 

Pavol Miroššay

Výkonný riaditeľ združenia Košice IT Vallley.
pavol.mirossay@itvalley.sk

komentáre 2

  • Pekny clanok. Mladi v tejto dobe su iba konecni uzivatelia vyhod techniky. Vobec ich nezaujima ake dolezite a zlozite procesy a algoritmy su na pozadi. Beru to automaticky. Zo spotrebitelov sa musime znova zahrat na developerov, najst tu krasu ucenia sa by sme sa my a nase deti niekam v zivote posunuli.