EAST MAG

Slovenské tínedžerky naprogramovali originálne hry

V sobotu 25. mája, 2019 sa konalo finále tretieho ročníka celoslovenskej súťaže v kreatívnom programovaní s názvom Scratch Match 2019, ktorú na Slovensku organizuje združenie Aj Ty v IT. Mladé dievčatá zo základných a stredných škôl úspešne zvládli poslednú časť náročnej programátorskej súťaže a obhájili svoje projekty pred odbornou porotou.

Keď sa kreativita snúbi s technológiami

Rozvíjanie technického myslenia sa pomaly stáva jednou z hlavných potrieb pracovného trhu. Aj to je jeden z dôvodov, prečo združenie Aj Ty v IT už tretí rok organizuje programátorskú súťaž pre tie najmenšie – slečny vo veku 8 – 16 rokov. „S objavovaním sveta technológií by sa malo začať čím skôr. Aj preto sme sa rozhodli opätovne zorganizovať súťaž Scratch Match 2019,” objasňuje Petra Kotuliaková, riaditeľka Aj Ty v IT.

Myslíme si, že nie je lepší spôsob, ako zvedavým dievčatám odhaliť krásy a možnosti IT sveta, než praktickou skúsenosťou. Programovací jazyk Scratch je vynikajúcim pomocníkom. Hravou formou sa slečny naučia preniesť svoje kreatívne nápady na hry či rozprávky do sveta jednotiek a nuliek za pomoci rôznych intuitívnych príkazov. Vidia tak, že programovanie môže byť zábava. Okrem toho rozvíjajú svoju trpezlivosť, vytrvalosť a tímovosť,” vymenúva Kotuliaková.

foto k článku: Martin Haburaj

Scratchmánia po celom Slovensku

Do tohto ročníka súťaže sa zapojilo 68 dievčat, ktoré spolu prihlásili 38 projektov. Súťažiť mohli individuálne alebo v tímoch v staršej a mladšej kategórii. Napriek tomu, že uzávierka súťaže bola začiatkom marca, Aj Ty v IT organizuje Scratch workshopy po celom Slovensku celoročne. „Naším hlavným poslaním je motivovať dievčatá k štúdiu technického smeru a presvedčiť ich, že informatika môže byť tiež zábavná. Tento školský rok sme so Scratchom zoznámili 272 dievčat z 18 základných a stredných škôl,” dodáva Kotuliaková.

Vďaka Scratchu ajťáčkami

Mnohé dievčatá sa s programovaním stretli po prvýkrát vďaka Scratch Match 2019. „Keď sme sa dozvedeli o tejto súťaži, otvorili sme Scratch po prvýkrát, a povedali si: dobre, ideme robiť hru, čo teraz?” s úsmevom spomínajú na svoje začiatky víťazky kategórie Staršie dievčatá – tím: Emma (16), Veronika (15) a Barbora (15) z Bilingválneho Gymnázia Tomáša Ružičku v Žiline. „Dlho nám trvalo, kým sme sa zorientovali, no potom to už išlo,” dodávajú. Svoju zábavnú a náučnú hru, ktorá sa skladala z ôsmich menších hier, pripravovali dokopy 78 hodín. Zakomponovali do nej prvky z astronómie, keďže ako samy priznávajú: „baví nás veda a chceli sme, aby sa hráči našou hrou aj niečo naučili.” Vďaka tejto skúsenosti ony samy potrénovali svoju trpezlivosť a odhodlanie nevzdať sa, aj keď program neustále vypisuje nejaké „bugy”. Okrem toho vďaka Scratchu začali uvažovať nad štúdiom IT na vysokej škole.

Aj Lenka (13), víťazka kategórie Staršie dievčatá – jednotlivec je zo svojej Scatch-skúsenosti nadšená. „Pred tým som nikdy neprogramovala, ale Scratch si ma úplne získal. Navyše ma začala informatika veľmi baviť. Som veľmi rada, že moja hra zaujala aj porotu,” dodáva Lenka. Nápad na túto hru prišiel veľmi spontánne. „Bola som doma, hladná, a tak som si povedala, že cieľom mojej hry by mohlo byť pozbierať potraviny v bludisku,” úsmevne priznáva.

Zábava z kódovania je kľúčová

Porotcovia súťaže oceňujú kreativitu, vysokú úroveň a kvalitu kódu. „Samotné hodnotenie sa však ukázalo ako veľmi náročné, keďže úroveň projektov bola veľmi vysoká a rozdiely v kvalite projektov medzi finalistkami veľmi malé,” vraví Dušan Lacko z firmy SAP, ktorá je partnerom súťaže. „Tešilo ma, keď som videl, s akou hrdosťou slečny svoje projekty prezentovali,” dodáva.

Originalitu a precíznu prípravu prezentácií oceňuje aj druhý porotca, Radoslav Katreniak zo spoločnosti Accenture, ktorá je tiež partnerom súťaže. „Dievčatá boli veľmi odvážne a veľké profesionálky. Sám seba si len ťažko viem predstaviť v takejto úlohe v ich veku. Za to im všetkým patrí veľká pochvala,” dodáva Katreniak. „Na čo by však nemali nikdy zabúdať, je radosť zo samotného vymýšľania a kódovania. Tá im pomôže nájsť aj po dlhých hodinách kľúčový ,bug‘ a prelúskať sa až dokonca,” uzatvára.

Víťazky súťaže Scratch Match 2019

Mladšie dievčatá, tím:
1. miesto – tím Separáčik: Lea Hašková, Juliana Katreniaková, Lenka Krosnerová, ZŠ s MŠ Ožďany
2. miesto – tím Potatoes: Krisztina Jóbová, Viktória Pupáková, Alexandra Plankó, ZŠ Gergelya Czuczora v Nových Zámkoch
3. miesto – tím ELLSASA: Alexandra Harciníková, Alexandra Kľúčiková, Marta Elisabeth Zúbeková, ZŠ Slovanská, Považská Bystrica

Mladšie dievčatá, jednotlivec:
1. miesto – Viktória Dudová, ZŠ Radvanská, Banská Bystrica
2. miesto – Alexandra Ondíková, ZŠ Ivana Bukovčana, Bratislava
3. miesto – Lucia Gečanová, ZŠ Mateja Lechkého, Košice

Staršie dievčatá, tím:
1. miesto – tím VEB: Emma Čačková, Veronika Paulovičová, Barbora Galová, Gymnázium bilingválne Tomáša Ružičku, Žilina
2. miesto – tím Všetky čipsy: Michaela Sláviková, Kristína Heringešová, Barbora Moncoľová, ZŠ Kráľová pri Senci
3. miesto – tím TheCodeSymphony: Martina Matejková, Katarína Balážová, Barbora Jenčová, ZŠ Kubranská, Trenčín

Staršie dievčatá, jednotlivec:
1. miesto – Lenka Mojžišová, Gymnázium Ľ. Štúra Zvolen
2. miesto – Tereza Kostiviarová, ZŠ Trieda SNP 20, Banská Bystrica
3. miesto – Dominika Durišová, ZŠ Slobodného slovenského vysielača, Banská Bystrica

tlačová správa

Pridajte komentár